Na het verpletterende succes van De avond is ongemak komt de Nederlandse auteur Marieke Lucas Rijneveld eind 2020 met een nieuwe roman: Mijn lieve gunsteling. Weet Rijneveld het succes te evenaren of slaat ze de plank volledig mis? Je leest het in deze recensie.

Via Kobo-Plus luisterde ik naar Mijn lieve gunsteling. Het verhaal wordt, als ware één lange monoloog, verteld door een 49-jarige veearts. Hij vertelt over de zomer dat hij zijn ‘uitverkorene’ (de 14-jarige dochter van een boer) ontmoet. Wat volgt is een wrang, pijnlijk en meedogenloos verhaal over ‘zijn lieve gunsteling’.

Thematiek

Qua thema’s heeft dit boek veel weg van De avond is ongemak. Het 14-jarige meisje, de ‘uitverkorene’ is een boerendochter en reformatorisch opgevoed (de eerste denkbeeldige vinkjes zijn gezet). Haar moeder en broer zijn overleden en worden de ‘verlatene’ genoemd. De boerendochter heeft nogal wat trauma’s en lijkt zichzelf dikwijls te verliezen in haar eigen fantasie (zo was het geen vliegtuig die in de Twin Towers vloog, maar zijzelf vloog daarin). De verteller, door het meisje Kurt genoemd – van Kurt Cobain – heeft ook zo zijn eigen trauma’s.

Dat andere thema

Dat andere thema in De avond is ongemak, seks, vind je ook terug in dit boek. Maar dan nog een tandje heftiger. Eigenlijk wil je dit boek helemaal niet lezen. Het is een lelijk, pijnlijk verhaal van een pedofiel. Toch blijf je doorlezen – of in mijn geval luisteren. Soms is het zo expliciet, dat je kwaad wordt van de afschuwelijke details. Heel naar om te lezen, maar des te knapper om het zo te schrijven. Helemaal als je ergens een sprankje sympathie krijgt voor de 49-jarige veearts. Ja, zijn daden zijn extreem verwerpelijk, maar zijn lusten komen niet helemaal uit de lucht vallen. Daar komt dan ook meteen dat wrange gevoel om de hoek kijken: je wilt geen sympathie voelen voor de verteller, maar je komt daar dicht bij in de buurt.

Agrarisch

Het boek speelt zich voornamelijk op het platteland af. Hierdoor zijn er nogal wat agrarische termen gebruikt en ik had dan ook dikwijls geen flauw idee waar het over ging. Af en toe gingen metaforen verloren, omdat ik het gewoon niet snapte. Wanneer ik het boek zou lezen, zou ik de termen opzoeken, maar als je een boek luistert, is dat toch net wat anders.

Mijn lieve gunsteling is een goed geschreven boek als je tegen de expliciete scenes kunt, dat je weet dat dit een fictief verhaal is vol personages die demonen bij zich dragen. Ja, soms is het wat hoogdravend en veel van het goeie. Dat doet echter niet af aan de wonderlijke schrijfkunsten. Als je niet zo thuis bent in de agrarische termen, Google ze dan vooral zodat de metaforen die gebruikt worden wél tot z’n recht komen. Het was zo moeilijk om dit boek te vatten in een aantal sterren. Ja, het is ontzettend goed geschreven, maar ik was ook dikwijl ongemakkelijk (zou dat de bedoeling zijn?). Mijn lieve gunsteling moet voor je zijn weggelegd, of niet. Je gaat van het boek houden of je gaat het boek haten. Of je bent net zoals ik verloren in deze twee termen. Het heeft mij in ieder geval in verwarring achtergelaten.

Mijn lieve gunsteling van Marieke Lucas Rijneveld krijgt 3,5 sterren.

Auteur: Marieke Lucas Rijneveld
Aantal pagina’s: 368 pagina’s