Een dodelijke opleiding is het eerste deel in de Scholomance-trilogie. Eerder schreef Naomi Novik al Zilvergaren en Ontworteld. Kon dit eerste deel mij overtuigen om de rest ook te gaan lezen? Je leest het in deze recensie.

Een dodelijke opleiding wordt verteld vanuit het perspectief van Galadriel, een derdejaarsstudent op de Scholomance, een magische school. Wanneer ze wederom van de dood wordt gered door Orion, een populaire jongen uit de New York-enclave, is voor El de maat vol. Ze wil niet gered worden, maar ze wil wel levend de school verlaten. Ze zal dus alles op alles zetten om dat doel te bereiken.

Harry Potter

Een dodelijke opleiding zou hét boek voor de fans van Harry Potter zijn. Laat ik je alvast uit die droom helpen: je kunt de twee series nauwelijks met elkaar vergelijken. De enige overeenkomt is een magische school met tovenaarskinderen. Daarna houdt het wel op. Harry Potter geeft je een magisch en dromerig gevoel, Een dodelijke opleiding zorgt eerder voor slapeloze nachten. Waar Harry Potter en de tovenaarskinderen een duidelijk vijand hebben – Voldemort – is dat bij dit boek wel anders. Niet een persoon, maar de school zelf is de grootste vijand van de leerlingen. De school stuurt enge, dodelijke monsters op de leerlingen af en veel leerlingen halen hun eindexamen niet eens. Het is geen vrolijke bedoening, daar op de Scholomance.

Galadriel

Het duurde even voordat ik in het verhaal zat. De eerste hoofdstukken voelen aan als één lange gedachtestroom waarin nog niet heel veel gebeurt. Galadriel, de protagonist, vertelde alsof alles voor iedereen vanzelfsprekend is. Ik zeg vertelde, want Galadriel richt zich dikwijls tot de lezer. Zo vertelt ze over het reilen en zeilen in de school die zich in een soort leegte bevindt, maar ook over alle soorten groepen in de school, enclaves genoemd. Galadriel zelf hoort trouwens nergens bij. Ze heeft weinig vrienden en iedereen kijkt haar met de nek aan -waarom is mij nog niet helemaal duidelijk. Dit schooljaar wil ze er echter alles aan doen om sterk te worden, om genoeg magie, kennis en macht te verzamelen om volgend jaar de school levend te verlaten.

Maleficaria

Al snel kwamen er, zonder enige uit uitleg, de meest bizarre monsters langs met ingewikkelde namen. Op zich geen probleem, als er maar wordt gewerkt aan de beeldvorming voor de lezer. En die beeldvorming ontbrak nogal eens, waardoor ik met gefronste wenkbrauwen mijn hersens liet kraken om zelf te bedenken hoe een specifieke maleficaria eruitzag. Ook de setting liet mij met een aantal vraagtekens achter en mijn fantasie heeft werkelijk van alles bedacht om die vraagtekens in uitroeptekens om te zetten. Zonder weinig resultaat, moet ik erbij zeggen.

Plus- en minpunten

Dit boek heeft een aantal plus-, maar ook minpunten. De schrijfstijl is heel toegankelijk en fijn. De lezer wordt vaak zat aangesproken, waardoor je je meer verbonden voelt met het boek: alsof het boek alleen voor jou geschreven is. Mijns inziens is er te weinig aandacht besteed aan world-building. Dat minpuntje wordt enigszins goedgemaakt door de kaart aan het begin van het boek. Die kaart laat  zien hoe de Scholomance eruit ziet.

Een dodelijke opleiding van Naomi Novik

Ik heb nogal gemende gevoelens bij dit boek. Het was zéker geen slecht boek, maar het heeft mij ook niet omvergeblazen. De grote hamvraag is: ga ik te zijner tijd het tweede deel lezen? Ja, dat ga ik zeker doen. Een dodelijke opleiding heeft me nieuwsgierig genoeg gemaakt om me af te vragen of Galadriel na vier jaar Scholomance de school levend zal verlaten… Daarnaast heb ik nog te veel vragen die onbeantwoord zijn gebleven en ik zoek in het tweede deel graag naar antwoorden.

Een dodelijke opleiding van Naomi Novik krijgt 3 sterren.

Auteur: Naomi Novik
Uitgeverij: Luitingh|Sijthoff