Noem een redelijk bekende band die furore maakte in de Sixties en ik spits mijn oren. Ik ben namelijk zo’n millennial die wilde dat ze toen leefde. Mijn platenkasten adem de jaren ’60 en in mijn hart ben ik een hippie die lekker gaat op protestliedjes. Helaas ben ik halverwege de jaren ’90 geboren en moet ik het doen met muziek luisteren en boeken lezen. Ik was dan ook op slag verliefd toen ik het boek Utopia Avenue van David Mitchell onder ogen kreeg. Was die verliefdheid na het lezen weggeëbd als een kalverliefde of krijg dit boek een mooie plek in mijn kast?

Utopia Avenue speelt zich af in de late jaren ’60 van de vorige eeuw en gaat over de fictieve band Utopia Avenue. De band is niet toevallig ontstaan zoals bijvoorbeeld The Beatles of The Stones, maar zorgvuldig samengesteld door Levon: een Canadees op zoek naar een rijker – in de breedste zin van het woord – leven in Londen. Hij koppelt pianiste en zangeres Elf Holloway, bluesbassist Dean Moss, gitarist Jasper de Zoet en jazzdrummer Griff Griffin aan elkaar. Volgens Levon moet deze samenstelling hét gaan maken.

Platen en nummers

Het boek volgt alle bandleden en is interessant omgegaan met de hoofdstukken. Zo is het boek allereerst in een aantal delen opgesplitst die allemaal corresponderen met een A- of B-kant van de albums die de band in de komende jaren maakt. In elk hoofdstuk volg je een bandlid en kruip je, in derde persoon, bijna in hun hoofd. Elk hoofdstuk is ook genoemd naar een nummer van het bandlid dat je volgt.
Als we dan toch bezig zijn met de indeling van het boek, wil ik het ook even over het uiterlijk hebben. Het boek springt al in het oog door de prachtige, psychedelische kleuren op het omslag. Je krijgt meteen de vibe van de band te pakken. Haal je de stofomslag van het boek, dan zie je de afbeelding van een plaat. Als vinyllover gaat mijn hart daar toch echt sneller van kloppen. Met de buitenkant van het boek is het nog niet gedaan. Er is ook aandacht besteed aan de binnenkant. De verschillende delen zijn heel mooi opgemaakt – als platen – en de tekst is blauw – blauw! Ja, dit boek is een parel om te zien.

Bandleden

Je volgt dus alle bandleden en ze hebben allemaal een goed uitgewerkt verhaal. De problematische jeugd van Dean spreekt tot de verbeelding, de fijne opvoeding van Elf, Jaspers innerlijke demonen en Griff… die hobbelt er als een echte drummer een beetje achteraan. De personages zijn zo compleet verschillend waardoor je je afvraagt hoe ze überhaupt een band kunnen vormen. Juist die verschillen maakt dat de band Utopia Avenue is.

Hoewel ik vrij lang over het boek heb gedaan, leest het erg fijn. De afwisseling van perspectieven zorgt er niet alleen voor dat je een compleet beeld krijgt van de band als geheel, maar ook dat de personages meer gaan leven. Elke bladzijde van Utopia Avenue was puur genieten. De bandleden zijn in mijn hoofd gaan leven, de muziek van de band speelde in mijn oren en ik waande me in de jaren ’60. Alsof ik zelf onderdeel was van dit boek.

Utopia Avenue neemt je mee op reis. Een reis die vol vreugde en passie is, maar ook verdriet kent.

Utopia Avenue van David Mitchell krijgt 5 sterren.

Auteur: David Mitchell