Deel twee van de serie over Alexander Blix en Emma Ramm is verschenen! Vorig jaar las en recenseerde ik ook deel een, Nulpunt. Nulpunt mocht terug mijn kast in met vier sterren op zak. Haalt Rookgordijn ook zo’n mooie score of ben ik dit keer minder enthousiast? Je leest het in deze recensie.

Het duurde even voordat alle gebeurtenissen uit Nulpunt weer bij me boven kwamen. Het is dan ook een jaar geleden – en vijftig boeken verder – dat ik Nulpunt las. Gelukkig begon het me langzaam weer te dagen.
In het tweede deel mag Emma zichzelf journalist noemen, in plaats van blogger, en is Blix nog steeds een eigenwijze man die vaak z’n eigen pad kiest. Na alle gebeurtenissen van de aftelmoorden is Emma bang dat er met oud en nieuw weer wat staat te gebeuren. Daarom gaat ze, voornamelijk in haar rol als journalist, naar de kade in Oslo om te kijken naar het vuurwerk, maar ook om te kijken of er geen rare dingen gebeuren. Haar angst wordt echter werkelijkheid als er daadwerkelijk een ontploffing plaatsvindt. Kasper, haar Deense collega-journalist en vriend is een van de dodelijke slachtoffer. Ook een vrouw raakt bij de ontploffing zwaargewond. Zij blijkt de moeder van de vermiste peuter Patricia. De politie denkt in eerste instantie aan een terroristische aanslag, maar Blix vermoedt dat het een gerichte aanslag is op de moeder van Patricia en volgt zijn eigen instinct.

Cold case

Rookgordijn is een interessant boek, omdat een onopgeloste zaak uit het verleden komt bovendrijven terwijl er gewerkt wordt aan de ontploffingszaak. Het boek begint al met een klapper wanneer Emma haar vriend verliest. Het verdriet weet je als lezer te raken. Des te meer wens je samen met Emma en Blix dat de dader gepakt mag worden. De vastberadenheid van Blix speelt hierin een grote rol. Het grote verschil met deel één is dat Blix & Ramm niet meer zozeer een duo vormen. Ze hebben nog steeds veel contact, maar de eigenwijze Emma neemt vaker de – gevaarlijke en roekeloze – touwtjes in handen. Hierdoor werkt ze zichzelf meer dan eens in de nesten. Gelukkig kent Blix de eigenaardigheden van Emma en weet hij op tijd in te grijpen.

Schrijversduo

Rookgordijn las ik in sneltreinvaart uit. De spanning zit er goed in en het schrijversduo heeft een zeer vlotte ben. Wat mij betreft mag dit duo nog heel veel boeken samen schrijven, want je hebt niet door dat er twee mensen aan dit boek hebben gewerkt. Wel moest ik meer dan eens in mijn geheugen graven om de gebeurtenissen uit Nulpunt op te halen, maar dat haalde de vaart niet uit het boek. Dat is meteen belangrijk voor een ieder die Nulpunt nog niet gelezen heeft: Rookgordijn kun je ook lezen zonder het eerste deel, maar je mist er wel echt veel informatie door waardoor Rookgordijn waarschijnlijk niet tot z’n recht komt.

Deze tweede thriller uit de Blix & Ramm-reeks zit erg goed in elkaar. De hoofdpersonen zijn leuk; beide met hun eigen gebreken en kwaliteiten. Het concept van een actuele zaak en een cold case leest erg lekker, want in je hoofd ben je constant bezig met de puzzelstukjes leggen. Het maakt dit boek daarom dynamisch en spannend. Nulpunt mocht met vier sterren terug mijn kast in, Rookgordijn is minstens net zo goed (dan wel beter). Ik kijk nu al reikhalzend uit naar het vervolg.

Rookgordijn van Jørn Lier Horst & Thomas Enger krijgt 4,5 sterren.

Auteur: Jørn Lier Horst & Thomas Enger
Uitgeverij: AW Bruna