Scandinavische thrillers zijn booming en mijn aandacht wordt ook vaak getrokken door deze boeken uit het hoge noorden. Het debuut van Will Dean, De jacht, vond ik ook erg veelbelovend klinken. De jacht is het eerste deel in de Tuva-reeks, een jonge journaliste van een klein, lokaal Zweeds krantje. Kan dit boek mij overtuigen om de rest van de serie ook te gaan lezen? Je leest het hier.

Tuva Moodyson is, zoals gezegd, journaliste, maar ook doof en verslaafd aan winegums. Tuva is rete ambitieus en droomt van een carrière bij een grote krant. Het enige dat ze nodig heeft om bekendheid in het wereldje te krijgen, is een goed verhaal. En dat lijkt haar gegeven te worden als er diep in het bos een lijk opduik. Het lijk, doodgeschoten in de borst en ontdaan van de ogen, doet de inwoners van het dorp verdacht veel denken aan de Medusamoorden die zo’n 30 jaar geleden in hetzelfde bos zijn gepleegd. Er is nooit een dader aangehouden. Met deze overeenkomsten is Tuva erop gebrand om niet alleen het nieuws rondom de moord te verslaan, maar ook om tot de bodem uit te zoeken wat hier aan de hand is.

Klaagmuur

Het duurde een tijdje voordat ik in het verhaal kwam. De eerste vijftig pagina’s foeterde ik tegen een vriendin over ‘hoe slecht het wel niet was’ en ‘hoe stom’ (sorry dat je fungeerde als mijn klaagmuur). Ik besloot dat ik De jacht nog niet aan de kant mocht leggen en nog minstens 100 pagina’s moest lezen voordat ik het boek definitief zou verguizen. Wonder boven wonder begon ik de schrijfstijl te accepteren en raakte ik steeds meer geïnteresseerd in het verhaal.

Vlotte schrijfstijl en kleine grapjes

Waar stoorde ik me in het begin zo erg aan dat ik een vriendin moest lastigvallen? Er staan vrij veel zinnen in die niets toevoegen aan het verhaal. Dit maakte me in het begin laaiend, maar naarmate ik vorderde, lette ik er steeds minder op. Daarnaast stonden er ook zinnen in het boek die volkomen vanzelfsprekend zouden moeten zijn, maar dat niet waren. Alsof ik, de lezer, context mistte (of achtergrondinformatie) en daarom niet alles snapte. Eenmaal door die 100 pagina’s ontdekte ik de vlotte schrijfstijl en de kleine grapjes. De jacht moet het vooral hebben van de leuke personages en de interessante plot. Tuva is een leuk en verfrissend personage. Ze is net iets anders omdat ze een buitenstaander, doof en ambitieus is. Een aantal eigenschappen die voor wrijving in de hechte gemeenschap kunnen zorgen.

De jacht is een prima debuut en ik ben benieuwd welke avonturen Will Dean nog meer voor Tuva in petto heeft.

De jacht van Will Dean krijgt 3 sterren.

Auteur: Will Dean