Een fonkelnieuwe duo-recensie staat voor je klaar. Jessica en Elsemarijn lazen beide Een vloek zo eenzaam van Brigid Kemmerer voor de Online BOOXclub. Daarom lees je vandaag de meningen van beide dames! Waren Jessica en Elsemarijn allebei even enthousiast? Je leest het hier.

J: Stap 1: Verhuis naar Washington D.C. Stap 2: Zorg dat je ontvoerd wordt door een wachtcommandant uit een andere wereld. Stap 3: Wees de nieuwe prinses van Sinteldaal. Jup. Ik heb mijn goede voornemens voor 2021 al helemaal uitgewerkt! Ik zie het volledig zitten!
In mijn terugblik op 2020 benoemde ik Een vloek zo eenzaam door Brigid Kemmerer al tot mijn absolute nummer 1 van het jaar en daar sta ik nog steeds 100% achter!

Tale as old as time

J: Een vloek zo eenzaam lag al maanden op mijn nachtkastje te wachten en hoewel het verhaal helemaal mijn ding is – magie, sprookjes, prinsjes en prinsesjes – kwam ik er maar niet aan toe. Gelukkig bracht de Online BOOXclub daar verandering in.

E: Mijn favoriete sprookje? Moeilijk te zeggen – ik switch nogal eens, maar Beauty and the Beast keek ik de afgelopen jaren vrij vaak. Ooit las ik de hertelling Lost in a book van Jennifer Donnelly, maar ook deze hertelling trok mijn aandacht. Mijn situatie was precies hetzelfde als die van Jessica: het boek lag al maanden op mijn nachtkastje, maar door de Online BOOXclub lás ik het boek eindelijk.

J: Dit verhaal is een moderne herwerking van Belle en het Beest. Prins Rhen werd door de tovenares Lilith vervloekt zodat hij keer op keer de herfst van zijn 18de levensjaar moest herbeleven. Maar dat zou natuurlijk nog een relatief oké straf zijn, dus Lilith stak nog een tandje bij: wanneer de winter nadert, verandert Rhen in een gevaarlijk wezen dat uit is op bloed. Slaagt de prins erin om een meisje op hem verliefd te laten worden voor het seizoen ten einde komt, dan wordt de vloek verbroken. Lukt dit niet, dan begint alles gewoon weer van vooraf aan. Om hem te helpen de liefde te vinden, heeft Rhen de steun van zijn trouwe wachtcommandant, Grey. Net zoals zijn prins zit Grey vast in de oneindige herfst, maar hij heeft de bedenkelijke eer om verantwoordelijk te zijn om eens per seizoen naar een andere wereld te reizen om een geschikt meisje uit te zoeken. En die andere wereld, dat is gewoon Washington D.C.!

Karakter met een rugzak

J: In Washington leidt Harper een moeilijk bestaan: haar moeder ligt op sterven, haar vader heeft schulden gemaakt bij de verkeerde types en haar broer Jake lijkt steeds te denken steeds dat haar cerebrale parese haar zwak maakt. Maar zwak is geen woord dat Grey snel zou gebruiken om Harper te beschrijven, want wanneer zij hem betrapt bij de ontvoering van een jonge vrouw valt ze hem onmiddellijk aan. Dit zorgt er echter voor dat zij plots in Sinteldaal belandt…en dan nog wel in het laatste seizoen dat Rhen krijgt. Zal zij erin slagen om de vloek op te heven?

Wat een magische wereld

J: Een vloek zo eenzaam is zo’n verhaal dat je meesleept en je smachtend laat verzuchten. Vanaf het eerste hoofdstuk was ik onder de indruk van de schrijfstijl en de uitwerking van de personages en het boek is erin geslaagd om elke verwachting die dit hoofdstuk schiep ook waar te maken. Het is zonder twijfel voor mij een van de beste moderne bewerkingen van sprookjes die ik reeds las en eigenlijk ook een van de beste boeken die ik in mijn kast heb staan. Betoverde muziekinstrumenten, een vloek, een bloedmooie prins en een romance die je laat zweven, dit boek laat je niet zomaar los.

Rhen en het Beest

E: In het begin van het boek lijkt het verhaal nog redelijk veel op het oorspronkelijke Belle en het Beest: man zet vrouw vast voor eigen gewin. Natuurlijk lijkt de vloek ook op het origineel, alleen het rozenblaadje ontbreekt nog. Wat later in het verhaal wordt de sprookjesachtige sfeer wat mij betreft iets meer losgelaten en beland je in een wat grimmiger verhaal. De overeenkomsten en de verschillen vond ik goed uitgewerkt. Een vloek zo eenzaam is geen kopie van Belle en het Beest, maar een vrije interpretatie. Zo is Rhen vooral een onwijs aantrekkelijke prins die af en toe verandert in een beest, terwijl ‘het Beest’ totaal niet aantrekkelijk is -totdat Belle de vloek verbreekt. Hoop je dat je een echte hertelling krijgt -zoals ik- dan kun je misschien ietwat teleurgesteld raken. Het oorspronkelijke verhaal wordt vrij snel losgelaten, maar een nieuwe magische wereld ontvouwt zich. Stel je hiervoor open en je sluit Een vloek zo eenzaam met al zijn personages in je hart. Nu wachten op het vervolg.

J: Om nog even verder te illustreren hoe goed ik het vond: ik heb nadat ik boek 1 uitlas onmiddellijk boek 2 besteld en boek 3 gereserveerd en mogelijk – ik beken helemaal niets! – boek 1 ook in het Nederlands gekocht (prachtige tekeningen daarin, al vond ik de schrijfstijl tien keer beter in het Engels. Shhh. Dat heb je niet van mij).

J: Tien sterren op vijf moest dat gaan!
E: Ik ben niet zo overdonderd als Jessica, maar Een vloek zo eenzaam krijgt vier verdiende sterren – en het vervolg zal ik zeker lezen!

Auteur: Brigid Kemmerer