Een thriller in de vorm van een podcast? Dat is hoe Six stories van de Britse Matt Wesolowski is opgebouwd. Als je je afvraagt hoe dat is, moet je vooral verder lezen.

In 1996 verdwijnt de 15-jarige Tom Jeffries in Scarclaw Fell. Samen met een groep tieners en twee volwassenen overnachtte hij bij een jongeren outdoorcentrum. Tom verdwijnt in de nacht, terwijl de anderen slapen. Niemand lijkt te weten wat er met Tom is gebeurd. Een jaar later wordt zijn lijk in het moeras van Scarclaw Fell gevonden. Een rechtzaak volgt, maar niemand wordt aangeklaagd. Zijn dood wordt bestempeld als ‘noodlottig ongeval’. Zo’n 20 jaar later besluit podcastmaker Scott King een serie over de zaak te maken. In zes afleveringen interviewt hij betrokkenen van de zaak en stukje bij beetje krijg je een steeds completer beeld van hetgeen zich op Scarclaw Fell heeft afgespeeld.

Lees een podcast

Six stories is een ingenieuze, slimme pageturner. Het idee van een uitgeschreven podcast – a la Serial – is inventief en verrassend. Soms voelde het alsof ik daadwerkelijk naar een podcast luisterde, in plaats van dat mijn ogen gericht waren op een boek. Het is levendig geschreven en door de juiste vormgeving hoor je het verhaal in je hoofd. Ik heb gelezen dat dit boek ook verschijnt in luistervariant mét verschillende acteurs voor de verschillende personages. Nu al zin in!

Verschillende perspectieven

In zes afleveringen krijg je verschillende perspectieven op de zaak. Zo komt een van de begeleiders aan het woord, een dorpeling met een rugzakje en vrienden die op het moment van Tom Jeffries verdwijning op het kamp waren. Al die verhalen geven kleine puzzelstukjes, aanwijzingen die je als lezer (of luisteraar) helpen om het raadsel van die nacht op te lossen. Was die groep jongeren wel zo leuk, wat deden ze samen en met wie hadden ze contact? Allemaal vragen die Scott King beantwoord wil zien worden.

Normale hoofdstukken

Tussen de afleveringen door zaten ook ‘normale’ hoofdstukken, vanuit het perspectief van ene Harry. Harry is de zoon van de man die het outdoorcentrum na de gebeurtenissen in 1997 kocht en misschien heeft hij ook wel informatie die kan helpen om het mysterie op te lossen. Deze hoofdstukken zorgden af en toe wel voor verwarring, omdat ik niet helemaal doorhad wat ze precies te betekenen hadden. Nadat ik het boek uit had, vielen wel degelijk de puzzelstukjes op hun plaats. Over die podcasthoofdstukken: het is niet één dialoog tussen de maker en de geïnterviewde. Scott King blikt vaak terug of laat belangrijke mensen tussendoor aan het woord. Het is soms opletten geblazen, maar een ‘aflevering’ wordt hierdoor een stuk dynamischer.

Pageturner

Six stories leest ontzettend snel en de vaart zit er goed in. Wel leest het totaal anders dan ‘een gewone’ thriller. Ik genoot ontzettend van de verschillende perspectieven. En ja, dat plot… Door al die kleine aanwijzingen krijg je al een klein vermoeden wat er staat te gebeuren, maar Wesolowski heeft daar een heel verrassende twist aan toegevoegd.

Six stories is een hele slimme thriller waarvan ik er nog veel meer van wil lezen!

Six stories van Matt Wesolowski krijgt 4,5 sterren.

Auteur: Matt Wesolowski