Het leuke aan een abonnement op Kobo Plus is dat je boeken tegenkomt die je anders misschien niet zo snel zou lezen. Zo stuitte ik ook op het boek Maar buiten is het feest van Arthur Japin. Het verhaal is gebaseerd op het jonge leven van de kleurrijke Karin Bloemen en onlangs verscheen het verhaal verfilmd op het witte doek. Ik vertel je vandaag wat ik van dit boek vond.

Maar buiten is het feest is geen feestelijk boek. Integendeel. Het is rauw, pijnlijk en emotioneel. Het boek gaat over Zonne, een beroemd Nederlands artieste. Haar leven – fijne vriend, mooi villa – lijkt perfect, maar haar jeugd was pijnlijk. Zonne, in haar jeugd Weijntje genoemd, groeit samen met haar twee zusjes op bij hun labiele moeder en diens agressieve vriend. Die vriend, Sijmen, terroriseert het leven van de meisjes waarbij seksueel geweld niet geschuwd wordt.

Heden en verleden

Het verhaal speelt zich in het heden en verleden af. In het heden is Zonne een succesvolle artiesten, in het verleden is ze een meisje dat gebukt gaat onder de perikelen van haar stiefvader. Als volwassen vrouw probeert ze de voogdij over haar nichtje Lotte te krijgen. Haar moeder is namelijk overleden. Die voogdijzaak wordt moeilijker als de biologische vader van Lotte om de hoek komt kijken. Zonne wil kostte wat het kost voorkomen dat hij die voogdij krijgt. Ze wil Lotte beschermen tegen hetgeen wat haar en haar zussen in hun jeugd is overkomen.

Zonnestraaltjes

Die voogdijzaak loopt als een rode draad door het boek, maar je leest vooral over de jeugd van Zonne en haar zusjes. Zonne’s jeugd kende weinig zonnestraaltjes. Het werd gedomineerd door de stiefvader die zijn seksuele lusten botvierde op de piepjonge meiden. Dat maakt dit boek meteen zo rauw en pijnlijk. Je wordt meegezogen in een incestverhaal waarvan je eigenlijk hoopt dat het pure fictie is. Helaas weten we beter en is het geïnspireerd op het leven van zangeres en cabaretière Karin Bloemen. Toch is het boek niet alleen kommer en kwel. De boodschap is dat er licht is aan het einde van de tunnel. Zonne’s talent voor zang valt op en langzamerhand weet ze voor zichzelf een pad te banen naar een leven dat niet wordt geteisterd door verkrachting en mishandeling.

Maar buiten is het feest is een hoopvol verhaal. Het leest vlot en neemt je mee. Sommige scenes zijn zo expliciet, dat je niet verder wilt lezen. Ze zijn levensecht en dat maakt dit boek goed. Af en toe was het wat langdradig en herhalend. Alhoewel dat herhalende ook voor de situatie spreekt: de constante dreiging was natuurlijk iets wat Zonne en haar zusjes dagelijks meemaakten. Toch genoot ik het meest van de stukken die zich in het heden afspeelden. De power en rechtvaardigheid van Zonne kwamen hier het beste uit de verf. Het weergaloze meisje dat ze in haar jeugd was, leek weggespoeld te zijn. Hopelijk kan dit boek (en de film die onlangs is verschenen) bijdragen aan het taboe rondom seksueel geweld.

Maar buiten is het feest van Arthur Japin krijgt 4 sterren.

Auteur: Arthur Japin
Uitgeverij: De Arbeiderspers