Na de aarbeving van Haruki Murakami bestaat uit zes korte verhalen die zich afspelen na de verwoestende aardbeving van 1995 in Kobe. Na vele lange, grote romans, was ik ook benieuwd of deze korte verhalen indruk op mij konden maken. In deze recensie lees je of dat is gelukt.

Op 17 januari 1995 vond in Kobe een heftige aardbeving plaats. De aardbeving kostte aan ruim 6000 mensen het leven en de schade was enorm. De verhalen in Na de aardbeving gaan over die periode na die destructieve beving. Ze verhalen echter niet over – de gevolgen van – de aardbeving, maar gaan over de alledaagse dingen. Hoe pak je de draad weer op na zulke heftige gebeurtenissen?

Realistisch en magisch

Alle zes de verhalen zijn typisch Murakami. Sommige verhalen zijn realistisch, terwijl andere verhalen sterke kenmerken hebben van het magisch realisme waar Murakami zo bekend mee is geworden. Denk hierbij aan een levensgrote, pratende kikker, een boze wurm en paralelle universums. De zes verhalen zijn allemaal uniek, maar de bundel voelt echt als één geheel aan. Dit komt vooral door het overkoepelende thema: de aardbeving. In elke verhaal zit wel een referentie naar die verwoestende aardbeving die Japan op z’n kop zette. Sommige personages zaten honderden kilometers verderop, terwijl andere personages wel te maken kreeg met de puin die veroorzaakt werd.

Kikker redt Tokyo

Kikker redt Tokyo was mijn favoriete verhaal. Voor sommige lezers misschien iets te veel van Murakami’s schrijfstijl, maar voor mij puur genot. De leukste elementen die de Japanse auteur gebruikt komen in dit verhaal aan bod. Bijvoorbeeld een reusachtige kikker die kan praten en in zijn eigen universum leeft waar hij Tokio moet behouden voor een boze wurm. Subliem is dan ook hoe de hoofdpersoon in verwarring raakt wanneer hij deze kikker ontmoet. Dit soort stukken doen me hardop lachen. Oh, die verwarring herken ik niet alleen bij zo’n hoofdpersoon. Ook ik raak vaak zat in verwarring.

Korte verhalen

Ik wist dat Murakami meerdere boeken had uitgebracht met korte verhalen, maar ik las ze nog nooit. Na Na de aardbeving ben ik van plan om dat veel vaker te gaan doen. Ik raak namelijk altijd een beetje betoverd als ik zijn boeken lees en zo’n kortverhaal is perfect. Elke dag zo’n korte betovering is een fijn gevoel en haalt je uit de sleur van de dag. Elk verhaaltje neemt je mee naar een andere wereld en heel even, misschien een aantal luttele bladzijden, laat je de boel de boel.

Ben je benieuwd of het oeuvre van Murakami iets voor jou is? Na de aardbeving kan een geschikt boek zijn. Je leert op een simpele manier kennismaken met zijn schrijfstijl en de thema’s die veelvuldig terugkomen in zijn boeken. Al meerdere boeken van Murakami gelezen en ben je fan? Dan moet Na de aardbeving ook zeker op je lijstje. Deze zes verhalen zijn perfect voor het slapen gaan.

Na de aardbeving van Haruki Murakami krijgt 4,5 sterren.

Auteur: Haruki Murakami
Aantal pagina’s: 182 pagina’s