Wel. Dat was… onverwacht? Toen ik The Truth Project van Dante Medema uit mijn BOOX haalde kon het me niet echt overtuigen: ik had gewoon geen klik met het verhaal. De – bijna – monochrome cover met herfstbladeren was wel heel mooi en boeken die me niets zeiden hebben me al zo vaak positief verrast, dus ik begon met goede moed aan het boek. Tot ik het opende en de paginaopmaak zag.

Een boom opzoek naar haar wortels

The Truth Project gaat over Cordelia, een 17-jarig meisje in Alaska dat voor haar eindwerk ervoor kiest om via poëzie op zoek te gaan naar haar identiteit en familiebanden. Leuk idee, enkel jammer van de resultaten van haar DNA test. Deze tonen haar namelijk dat de man die haar opvoedde niet haar echte vader is. En ergens had ze dit altijd al vermoed. Ze paste namelijk nooit in het plaatje, terwijl haar zussen wel zo mooi de familiepuzzel aanvulden. Maar desalniettemin is dit resultaat een enorme schok voor Cordelia en moet ze op zoek naar haar waarheid. Niet de waarheid van haar moeder, haar beste vriendin of de jongen waarop ze stiekem al heel haar leven verliefd is. Haar eigen waarheid en die van haar genen. In haar poëzie vindt Cordelia een uitlaatklep, alsook een kans om haar echte roots te ontdekken. Maar is dat wel zo’n goed idee?

Stream of consciousness

Ik zal wel de slechtste literatuurstudente ooit zijn, maar ik heb helemaal niets met de zogenaamde “stream of consciousness” verhaaltechniek. Een stroom van gedachten op papier, balancerend op de grens van poëzie, zonder fatsoenlijke grammatica en leestekens, in dit geval ook nog eens aangevuld met e-mails, chatconversaties en gedichten. Neen. Hartelijk dank, maar neen. Gewoon niet mijn ding. Het enige voordeel is dat ik dit boek op recordtempo uitgelezen heb, want de stijl zorgt er wel voor dat het vlot leest. Al geef ik toe dat ik ook stukken geskipt heb.
Ik snap wel wat Dante Medema hier probeert te doen. Het is een ideale schrijftechniek om een lezer mee te nemen tot het diepste van de ziel van het hoofdpersonage en dit past ook wel bij het onderwerp van het verhaal.

Zoals ik al redelijk duidelijk gemaakt heb, was dit boek echt niets voor mij. Het beste deel vond ik de metafoor die alle delen van het boek met elkaar verbindt: de stamboom. Wortels die je houvast geven in je leven, bladeren die je apart zetten van de andere bomen in het bos waarin je leeft…van de mooie herfstbladeren op de cover tot de beeldspraak in het finale gedicht, het geheel is mooi aan elkaar geweven. Dus ben jij wel voorstander van een meer experimentele, kunstzinnige vertelstijl, negeer mijn afkeer dan volledig en geef dit boek een kans. Want ik moet wel zeggen: zoveel boeken zoals deze kom je niet tegen. De cynische stem in mijn hoofd vult aan met: gelukkig maar.

The Truth Project van Dante Medema krijgt twee sterren van Jessica.

Auteur: Dante Medema
Uitgeverij: HarperCollins Publishers Inc.