Het is lang geleden dat ik een roman van dit soort las. Vooral omdat ik dacht dat een chicklit als Twaalf dagen voor kerst niet aan mij besteed zou zijn. Mijn leeslijst bestaat vaker uit bloederige thrillers, dan uit een zoetsappige roman waarin iedereen nog lang en gelukkig leeft. Toch besloot ik dit boek te lezen, ook omdat de Online Booxclub die boek had uitgekozen. Het was kerst en ik nestelde mij op de bank. Heeft Twaalf dagen voor kerst ervoor gezorgd dat ik vaker een chicklit zal lezen? Lees gauw verder en kom erachter.

In Twaalf dagen voor kerst volgen we Kate, een vierendertigjarige single vrouw uit Blexford. Het lijkt Kate maar niet te lukken in de liefde. Ze heeft heus wel een aantal relaties gehad, maar die duurden niet lang. Ook haar vrienden maken zich zorgen om het liefdeloze leven van hun vriendin. Dat lijkt een goed argument voor vriendin Laura om Kate te overtuigen deel te nemen aan de Twaalf dates voor kerst. Een soort luxe evenement om misschien wel de liefde van haar leven te vinden. En zo geschiedde. Voor Kate lijkt dit het moment om te laten zien aan haar omgeving dat ze er alles aan heeft gedaan om aan de man te komen. Als ze nu niet slaagt, dan gaat ze als tevreden single vrouw door het leven.

12 dagen of 12 dates?

Laat ik eens beginnen met de titel. Twaalf dagen voor kerst is een vreemd gekozen titel. Het suggereert iets anders dan de oorspronkelijke titel: 12 dates for Christmas. Afijn, het gaat over de twaalf dates die hoofdpersoon Kate nog voor kerst afgaat om zo de ‘ware’ te vinden. En die dates gaan niet onopgemerkt voorbij in het pittoreske dorpje waar Kate geboren en getogen is. Haar beste vriend Matt runt het leukste (en waarschijnlijk enige) café in het dorp. Een plek waar iedereen samenkomt en nieuwe roddels het licht zien. Matt staat wat dat betreft in het epicentrum van Kates liefdesleven.

Van een boswandeling tot snoep versieren

Kate heeft 12 dates in het vooruitschiet die allemaal uniek zijn: zowel de mannen als de activiteiten. Wanneer je nog inspiratie zoekt voor een originele date, kan dit boek dan ook uitkomst bieden. Een boswandeling in een soort winterwonderland, gemberhuisjes versieren en een heuse dansavond zijn een paar van de dates. Wel mag gezegd worden dat het allemaal een beetje veel herhaling is. Ja, de dates zijn verschillend en de mannen zijn dat ook, het voelt wel alsof je een date weer opnieuw beleefd. Twaalf dates in een paar dagen tijd is dan ook wel veel van het goede, ook voor dit boek.

Kates happily ever after

Twaalf dagen voor kerst is voorspelbaar, ik zeg het maat meteen. Eigenlijk weet je al snel met wie Kate dan toch haar eigen ‘happily ever after’ zal leven. Is dat een minpunt? Niet echt. Hierdoor voelt het echter wel alsof je je door al die dates heen moet zwoegen, want wat hebben die dates voor zin als Kates hart al verpand is, ook al weet ze dat misschien zelf nog niet? Ondanks die voorspelbaarheid bleef ik wel doorlezen. Dat kwam voornamelijk omdat sommige dates heus wel vermakelijk waren om te lezen. Af en toe voelde ik zelfs plaatsvervangende schaamte en in mijn ogen heb je dan je werk als auteur goed gedaan. Het boek is luchtig geschreven, maar de hoofdstukken zijn intens lang. Het kwam dan nogal eens voor dat ik midden in een hoofdstuk stopte, omdat ik geen zin in nog twintig pagina’s had. Wat mij betreft is dat echt een minpunt, want het haalt de snelheid uit het boek. Korte hoofdstukken hadden veel goeds gedaan.

Al met al is het een prima boek. Je hoeft er niet teveel bij na te denken en het is perfect als je tijdens de hectische kerstperiode gewoon even wilt ontspannen. Geen poespas of diepere lagen, gewoon een fijn boek voor tussendoor.

Twaalf dagen voor kerst van Jenny Baylis krijgt daarom ook drie sterren.

Auteur: Jenny Bayliss
Uitgeverij: Luitingh | Sijthoff