In november was De Academie de titel in de Young Adult Nederlands boekenbox van BOOX. Het is het tweede boek van de Nederlandse auteur Astrid Boonstoppel. Eerder schreef zij al de thriller Dit is hoe het ging. De Academie werd goed onthaald op onder andere Instagram, dus besloot ik het boek ook een kans te geven. Vrij blanco stortte ik mij in dit verhaal en al snel waande ik me op de prestigieuze meisjesschool.

In De Academie van Astrid Boonstoppel kruip je in de huid van Em. Een meisje dat een vrije opvoeding genoot – haar moeder is kunstenares – en in haar tienerjaren geobsedeerd raakte door (Isa)Bella Recourt, de beeldschone en slimme echtgenote van de vermogende Frederic Recourt. Het echtpaar Recourt heeft een zeer exclusieve academie opgericht waar jaarlijks maximaal vijf jonge, ambitieuze meisjes worden toegelaten. Wat ze daar leren? Het allerhoogst haalbare. Wat dat precies inhoudt, leren de Academiemeisjes pas op de Academie. Em is een van die meisjes die dit jaar wordt toegelaten. Al snel leert ze dat Frederic en Bella andere bedoelingen hebben bij de opleiding dan Em in eerste instantie dacht.

Mysterieus boek

De Academie is een mysterieus boek dat het best als een spannende roman te omschrijven is. De setting, een oud, luxe huis, is heerlijk. Boonstoppel weet de sfeer goed over te brengen en het voelt dan ook alsof je soms zelf door de met tapijten bekleedde gangen loopt. Niet alleen het omslag straalt de allure van een prestigieuze opleiding uit, maar de karakters weten die sfeer ook heel goed over te brengen.

Macht en andere thema’s

Het verhaal is niet alleen een spannende thriller, maar huist ook genoeg thema’s in zich om daar over door te praten. Zo stelt het boek een vraag: wat heb jij ervoor over om macht te hebben? Want daar draait het in dit boek voornamelijk om: macht. Cijfer je jezelf weg om macht te hebben of wil je graag op de voorgrond treden? Deze vraag is als een rode draad door het verhaal verwerkt zoals de vraag zich ook stelt: soms tussen de regels door te lezen, soms keihard in je gezicht.
Er komen ook zat andere thema’s aan bod die goed zijn uitgewerkt. Seksisme voert daarin de boventoon. Soms is het zelfs walgelijk goed uitwerkt en maken een aantal scenes je kwaad. Dat is wat mij betreft goed schrijverswerk. Het zijn veelal heftige onderwerpen, maar door de ‘terloopse’ manier zijn ze goed behapbaar.

De Academie – Astrid Boonstoppel  © BOOX

Vlotte en beeldende schrijfstijl

De vlotte en beeldende schrijfstijl maakt dat je dit boek in één ruk wilt uitlezen. Met de 250 pagina’s die het boek telt, moet dat ook wel lukken. De Academie was de verrassing van de maand, misschien wel van het jaar. Het is altijd leuk als een boek je op een positieve manier kan verrassen. Ook voor lezers die niet zo van thrillers houden, is dit boek een echte aanrader. Er zit wel degelijk spanning in die goed voelbaar is, maar het is geen eng of vies boek. Daarom is het boek ook voor de doelgroep jong volwassenen uitstekend. Wil je je als volwassene gewoon wanen op een prestigieuze meisjesschool met al zijn geheimen? Dan moet je dit boek ook zeker op je nog-te-lezen-lijstje zetten.

Het debuut van Astrid Boonstoppel, Dit is hoe het ging, heb ik overgeslagen, maar bij nader inzien ga ik dat boek binnenkort toch maar aanschaffen!

De Academie van Astrid Boonstoppel krijgt vier welverdiende sterren.

Auteur: Astrid Boonstoppel