“Kan het nooit een keer goed gaan?” roep ik maandelijks door de kamer. Het runnen van een webshop met boekenboxen is hartstikke leuk, maar soms zakt de moed je in de schoenen. Vandaag geef ik dan ook een inkijkje in het ‘o-zo-zware’ leven van een ondernemer. Neem deze blogpost gerust met een korreltje zout – of twee. 

Soms lijkt het alsof het nooit een maand vlekkeloos kan verlopen. Er zijn altijd wel dingen die in meer of mindere mate misgaan. Soms heb ik dat helemaal aan mijzelf te danken, soms kan ik er helemaal niks aan doen. 

Irritatiefactortje #1: Beschadigde boeken binnenkrijgen 

Niet alleen grote bolle webshops verzenden hun boeken ietwat onhandig, ook distributiecentra hebben er soms een handje van om boeken gewoon in een doos te pleuren. Dubbelgevouwen bladzijden, gescheurde omslagen. Ik heb alles voorbij zien komen. Wat beschadigde boeken zo vervelend maakt? Ik moet nieuwe boeken aanvragen en wachten totdat ook die arriveren… En zo kan het zijn dat boxen niet op tijd aankomen. 

Irritatiefactortje #2: Kapotte website

Als leek op het gebied van websites is het al een hele uitdaging geweest om producten toe te voegen. Ik kan genoeg, maar laatst leek de hele bestelpagina kapot te zijn. Paniek alom en back-ups waren life-savers. Alles is met logisch nadenken goed gekomen, maar zo’n kapotte website gooit toch je hele to-do-list in de war. Niet goed voor je stressniveau, maar je leert er wel weer wat van.

Irritatiefactortje #3: De online proefdruk niet accepteren 

Elke maand bestellen we onze folders en boekenleggers bij een online drukkerij en die worden altijd even handmatig gecontroleerd. Bij de folders moet ik zelf handmatig aangeven dat ik het eens ben met de proefdruk. Je raadt het al: dat vergeet ik nogal eens. Soms kom ik daar na een paar uur achter, soms na een paar dagen. Dan kan ik mezelf 100 keer voor mijn kop slaan en hopen dat ik de folders alsnog op tijd ontvang om ze in de BOOX te stoppen. Je zou denken dat een ezel zich niet twee keer stoot aan dezelfde steen, maar deze ezel krijgt het voor elkaar!

Irritatiefactortje #4: Uitgestelde publicatiedatum 

We kijken altijd nauwkeurig naar de publicatiedata van de boeken die we in onze boxen willen stoppen. Soms komt het voor dat een uitgeverij ineens de publicatie verschuift. Dan komt het boek niet meer op 5 januari uit, maar op 23 maart. Dan kunnen wij helaas het boek schrappen voor onze januari BOOX. Uitgeverijen hebben daar vast een goede reden voor, maar voor ons is het dan van belang om op stel en sprong een nieuw boek uit te zoeken. Soms kunnen we de hints die we hadden gegeven, niet meer aanpassen. Heel vervelend, maar we hebben inmiddels geleerd: accepteer hetgeen je niet veranderen kan. 

Irritatiefactortje #5: Corona

Corona is eigenlijk nooit een feestje (weten we überhaupt nog wat het woord ‘feestje’ inhoudt?) maar ook wij hebben er in 2020 last van ondervonden. Het begon met de vertraging van de Engelse boeken. Dat duurde en duurde maar. Heel irritant en vervelend voor onze klanten die graag Engels lezen. Daarnaast stelde sommige uitgeverijen hun boeken uit, zie #4. Al met al was het soms best een uitdaging en dat zal de komende tijd niet anders zijn. Wat we in 2020 sowieso hebben geleerd: we can do it!

Irritatiefactortje #6: Het niet mogen houden van boeken

Het is zo’n fijn gevoel: de pakketbezorger die dozen vol met gloednieuwe boeken brengt. Een gelukzalig gevoel is dat, totdat… ik ze moet inpakken en in dozen moet stoppen. Al die prachtige exemplaren houd ik eventjes vast, maar ik moet ze daarna toch echt laten gaan. Van je hobby je werk maken is niet altijd even leuk… 

Zo, dat zijn we lekker kwijt! Kunnen we nu weer genieten van alle prachtige boeken die we wél in de kast mogen steken en alle dingen die wel goed gaan! 
Wat is jouw allergrootste irritatiefactortje? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu