Ik lees relatief veel non-fictie, dus ik dacht, laat ik ook eens een non-fictie boek recenseren. Maar hoe doe je dat? Misschien heb ik daarom onbewust als eerste gekozen voor een boek dat voor velen niet in de categorie “non-fictie” zou thuishoren. What type of Witch are you? van Julie Wilder is een fijne gids die de lezer laat kennis maken met meer dan 30 verschillende types hekserij (en zoals altijd wanneer iemand zegt “meer dan 30” betekent dat 31) en hem/haar helpt met de zoektocht naar welke types magie hem/haar het meest aanspreken.

Wat me onmiddellijk opviel aan dit boek is de speelse en tot niets verplichtende schrijfstijl en inhoud. Veel boeken over hekserij worden geschreven vanuit een bepaalde traditie waardoor ze bijna normatief te noemen zijn, of zijn net té algemeen waardoor ze vaak nietszeggend blijven. Julie Wilder doet dit bewust niet: ze beschrijft verschillende types seculiere hekserij zonder oordeel en haalt bij elk type de meest voorkomende types magie, de voordelen en herkenningswijzen aan. Het feit dat het hier gaat om seculiere hekserij was voor mij ook bijzonder, aangezien de meeste andere boeken die ik rond dit onderwerp heb een religieus component bevatten (zoals bijvoorbeeld bij Wicca boeken het geval is).

Algemene inleiding hekserij

Het boek begint met een algemene inleiding die gaat over hoe magie het leven van de schrijfster veranderde, welke basistermen belangrijk zijn en hoe magie werkt. Vervolgens maakt ze – volgens mij althans – een typische fout: ze probeert magie te verklaren op basis van wetenschappelijk onderzoek. Dit doet ze door een foutieve interpretatie van het zogenaamde observer effect uit de fysica. Een veel gehoord argument, maar in mijn bescheiden mening nog steeds incorrect. Daar ik altijd in de eerste plaats een wetenschapper ben en pas in de tweede plaats een dromer (mijn woord voor de spirituele kant van mijn leven) ben ik van mening dat auteurs van spirituele boeken niet zouden mogen trachten om bewijzen te ontlenen uit de wetenschap, tenzij ze echt weten waar ze ’t over hebben.

Maar afgezien van dit ene hoofdstukje is het best een leuke inleiding die de lezer zin geeft om verder te lezen en vooral, om zelf aan de slag te gaan en uit te zoeken welke vormen van magie het meeste aansluiten bij zijn/haar persoonlijkheid. Haar “10 manieren om uit te zoeken welk type heks je bent” is best amusant en nuttig om bij stil te staan, als je het niet té letterlijk neemt. Maar dat is ook exact waar heel dit boek om draait: doe wat logisch is voor JOU, niet voor de auteur, niet voor anderen. En dat is nu net wat zo verfrissend is hieraan.

Van art witch tot white witch

Vervolgens komen de 31 types hekserij, gaande van art witch tot white witch. Heel fijn om op deze manier meerdere stijlen te leren kennen en geïnspireerd te raken om ook echt eens van die andere stijlen te gaan proeven. Mijn conclusie hier is dat ik een eclectische heks ben (wat in se betekent: ik doe lekker waar ik dat moment zin in heb, uit welke stijl, cultuur of traditie het ook komt) en dat ik zeker een aantal stijlen die ik nog niet ken verder zou willen leren kennen, zoals schaduw & chaos hekserij. Sommige stijlen waren voor mij een beetje te ver gezocht, zoals technologische hekserij waarbij er spreuken worden gemaakt met emoticons of stitch witches die magie leggen in zelfgemaakte kleren. Beetje te vaag voor mij, maar ik kan me voorstellen dat dit voor andere mensen mogelijk wel stijlen zijn die aanspreken. Ieder zijn ding uiteraard (om nog maar eens de rode draad van het boek te citeren).

Het boek eindigt met een aantal eenvoudige rituelen en spreuken die bedoeld zijn om de lezer alvast in gang te zetten. Niets te exotisch of onverwacht, maar zeker wel een leuke toevoeging.

Ik vond het een amusant en inspirerend boekje. Jessica geeft What type of witch are you? van Julie Wilder 4 sterren!

Auteur: Julie Wilder