Daisy Jones & The Six stond al lange tijd op mijn nog-te-lezenlijstje. Ik las al eerder een boek van Taylor Jenkins Reid en daar was ik laaiend enthousiast over. Dit boek, dat leest als een documentaire, over een fictieve band uit de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw was eindelijk aan de beurt. Hoewel ik het boek in fysieke vorm bezit, besloot ik naar het boek te luisteren via de Kobo Plus app. En daar heb ik geen spijt van.

Daisy Jones & The Six wordt omschreven als ‘verslavende roman’ en gaat over de band Daisy Jones & The Six. Daisy Jones is een beeldschoon meisje en droomt al tijden van een carrière als zangeres. Met haar knappe uiterlijk weet ze al snel een bekend gezicht te worden in de scene. Niet als zangeres, maar voornamelijk als groupie. Als veertienjarige maakt ze al snel kennis met drank, drugs en rock ’n roll.

De band

De band The Six bestaat uit frontman Billy Dunne. Een man met een groot zelfvertrouwen die graag het voortouw neemt. Graham Dunne, Billy’s broer, doet ook mee. Achter de toetsen staat Karen. Een ambitieuze vrouw en een rolmodel voor feminisme. Warren Rhodes bespeelt de drums. De broers Pete en Eddie Loving bespelen gitaren, waarvan een de bassist is. Als laatste hebben we nog Chuck Williams, ook gitarist.

Een kleurig en ambitieuze groep muzikanten die het graag wil maken. Het is al laat in de jaren ’60 en er zijn al een aantal bands geweest die furore hebben gemaakt: dat wil The Six ook. Maar om die sound te vangen, hebben ze iemand nodig.
Billy Dunne wordt voorgesteld aan Daisy Jones. Beeldschone meid met een dijk van een stem. De band is meteen van haar onder de indruk. Het talent spat er vanaf en het gemak waarmee ze zingt is jaloersmakend. Hoewel Billy graag de enige leadzanger had willen zijn, weet hij ook dat ze een hit kunnen scoren wanneer Daisy zich bij hen voegt. De band Daisy Jones & The Six is geboren.

Bijzondere vertelstructuur

Daisy Jones & The Six heeft een bijzondere vertelstructuur. Het leest (en luistert) als een documentaire, een soort interview. Het hele boek is een monoloog, maar er is steeds een ander personage aan het woord. De bandleden van The Six, maar ook personages rondom de band, doen hun verhaal over de periode dat de band gevormd werd en bekendheid verwierf. Niet alle verhalen komen dan ook overeen, het zijn slechts herinneren van een persoon aan die tijd. Perspectieven kunnen anders zijn. Hierdoor wordt het verhaal zo levendig, dat je soms vergeet dat deze band helemaal niet bestaat. Je kunt de prachtige Daisy Jones niet Googelen en de ruzies tussen de bandleden zijn ook niet beschreven in Rolling Stone. Dat is jammer, maar maakt dit boek zo goed.

Drank, drugs & rock ’n roll

Deze fictieve band maakte furore in de jaren ’70 van de vorige eeuw. De echte hippiejaren. Drank, drugs en natuurlijk rock ’n roll worden dan ook niet geschuwd in dit boek. De verslavingen zijn niet mals, maar laten de personages wel tot leven komen – hoe tegenstrijdig ook. Naast deze thema’s, zit er ook wel een feministisch tintje aan dit boek. Zo wordt het verhaal van Karen, de toetsenist, verteld. Geen spoilers hier, maar Karen is een ambitieuze vrouw in een tijd waarin vrouwen nog in een bepaald keurslijf moesten passen. Het gaat niet alleen over de band en de muziek die werd gemaakt, maar het boek is bijna een -fictieve- weerspiegeling van de tijd.

Aanrader

Je moet van de vertelstructuur houden, maar daar wen je ook snel aan. Het luisterboek, dat ik luisterde via Kobo Plus is een echte aanrader. Elk personage heeft een eigen stemacteur, waardoor het verhaal nog meer gaat leven dan het in geschreven vorm al doet. Daisy Jones & The Six is het perfecte boek voor liefhebbers van muziek, bands en drama. Want ik kan een ding verklappen: het boek is losjes gebaseerd op het wel en wee van Fleetwood Mac. Misschien kun je dan een beetje raden wat voor drama je te wachten staat wanneer je dit boek openslaat.

Daisy Jones & The Six van Taylor Jenkins Reid krijgt 5 sterren.

Daisy Jones & The Six – Taylor Jenkins Reid

Auteur: Taylor Jenkins Reid