De boeken van Saskia Noort lees ik al sinds jaar en dag. Toch liet ik Bonuskind een lange tijd voor wat het was. Totdat ik zag dat ik dit boek gratis kon beluisteren via Kobo Plus. Ik trok mijn wandelschoenen aan en besloot een lange wandeling te maken, samen met dit boek in mijn oordoppen. Benieuwd of ik verdwaalde?

Saskia Noort is gescheiden en moeder van twee kinderen. Een onderwerp dat vaker terugkomt in haar boeken. Zo ook in Bonuskind. Moeder Jet heeft het moeilijk met de scheiding van haar ex. Zij wilde niet scheiden, hij wel. Toen haar ex tijdens een gezamenlijke vakantie met de kinderen vertelde dat hij een nieuwe vriendin had, waren de rapen gaar. Laura, vijftien jaar jonger dan Pieter, kon niet wachten om een eventuele bonusmoeder voor Jets kinderen te zijn.  Ook Lies, de vijftienjarige dochter van Jet, heeft niet zoveel zin in de nieuwe situatie bij haar vader. Toch proberen Jet en haar kinderen er wat van te maken. Totdat Lies op een ochtend wakker wordt en tot de conclusie komt dat haar moeder niet thuis is. Lies heeft sterk het gevoel dat haar moeder iets is overkomen.

Onderbuikgevoel

Lies heeft een naar onderbuikgevoel dat haar moeder iets ergs is overkomen en krijgt in de uren na haar verdwijning geen teken van leven. Ze probeert wanhopig haar vader, Laura en oma te overtuigen van haar gevoel, maar die denken ‘dat ze vast wel weer zal opduiken’.

Niet chronologisch

Bonuskind wordt verteld vanuit het perspectief van Lies en van moeder Jet. In het audioboek worden de stukken ook door twee verschillende mensen voorgelezen. Dat is erg fijn, want zo weet je snel wie er aan het woord is. Wat belangrijk is om te weten is dat de verhaallijnen van Jet en Lies door elkaar heenlopen. Het verhaal van Jet is een vertelling van het verleden, terwijl Lies’ verhaal in het heden afspeelt. Het is dus niet helemaal chronologisch opgebouwd. Hierdoor wordt het verhaal een stuk dynamischer. Je krijgt namelijk ook mee wat er voorafgaand aan de verdwijning van Jet is gebeurd. Het maakt het puzzelen naar de juiste uitkomst van het verhaal interessant.

Expliciete scenes

Saskia Noort schrijft fijne thrillers die lekker weglezen. Bonuskind was wederom zo’n boek. Tijdens mijn wandeling en een paar treinreisjes heb ik me goed vermaakt met dit audioboek. Er zitten wel wat expliciete scenes tussen die je misschien doen fronsen of je zelfs rode oortjes geven.

De ontknoping was redelijk schokkend en niet wat ik verwacht had. Kortom, voor de liefhebbers van fijne thrillers én Saskia Noort is Bonuskind met recht een aanrader te noemen. Een ouderwetse thriller van Saskia Noort. Ook het audioboek was erg fijn en raad ik zeker aan.  Op dit moment is het audioboek gratis te beluisteren wanneer je lid bent van Kobo Plus.

Bonuskind van Saskia Noort krijgt 3,5 sterren.

Auteur: Saskia Noort
Uitgeverij: The House of Books