De internationale editie van Skyhunter (Marie Lu) is een ware blikvanger: een mooi palet aan kleuren, een mysterieuze schaduw en de titel geprint op de zijkant van de bladzijden. De vormgeving van de cover suggereert onmiddellijk snelheid en dreiging, twee kernwoorden die uitstekend bij de inhoud passen. In combinatie met de achterflap kreeg ik spontaan een Hunger Games-gevoel toen ik het boek uit mijn oktober BOOX haalde en dat is ook exact de sfeer die het verhaal zelf met zich meebrengt.

Een wereld in oorlog

In Skyhunter volgen we Talin Kanami, een jonge vrouw die deel uitmaakt van de Strikers, het elite leger van Mara, één van de laatste vrije naties in de wereld. De rest van de wereld is namelijk gevallen voor de Karensa Federatie, een snel oprukkende staat die ook Talin’s moederland zonder enige moeite veroverde. Samen met duizenden anderen vluchtte zij toen ze klein was van de verwoesting en horror die de oorlog om zich heen zaaide. Maar hoewel ze door haar talent uit de sloppenwijken kon ontsnappen en ze zich nu volledig inzet in de laatste strijd om Mara’s vrijheid, blijft Talin in Mara een buitenstaander.

Getraumatiseerd door de gruwel en stemloos door het giftige oorlogsgas zet zij haar dodelijke vaardigheden in om haar nieuwe land te beschermen tegen de monsters die de grenzen bedreigen: de ghosts. Ghosts waren ooit mensen, voordat de Federatie hen muteerden tot nietsontziende moordwapens. Eens gebeten is er geen weg meer terug en er is geen twijfel over mogelijk dat de Ghosts Mara binnen enkele dagen, hoogstens weken op de knieën zullen dwingen. Maar dan is er Red, een overloper van de Federatie. Talin voelt onmiddellijk dat ze zijn executie moet tegenhouden. Maar waarom? Zou hij de sleutel kunnen zijn tot hun redding? Of laat ze net zelf een verrader toe in hun midden?

Een jong verhaal

Skyhunter is natuurlijk een YA en dus per definitie gericht op een jonger publiek. Na het lezen van de eerste pagina’s werd het echter al snel duidelijk dat dit een boek was voor de jongste leeftijdscategorieën van dit doelpubliek. Het lijkt mij ideaal voor 13 tot 15-jarigen. Het verhaal is snel, de personages zijn interessant, maar het voelt allemaal een beetje jong in zijn opzet. De wereld die ten val gaat komen door een jonge generaal tenzij een stel jongeren er een stokje voorsteken. Dit is natuurlijk een manier om jongere lezers aan te spreken, dus ik kan me voorstellen dat dit voor het bedoelde publiek ook wel werkt.

Eerste persoon

Het verhaal is geschreven in de eerste persoon tegenwoordige tijd, een perspectief waar ik nooit echt fan van ben geweest, maar het is wel een vlotte schrijfstijl met weinig beschrijvingen en meer focus op actie en personages. Voor mij was het verhaal een tikkeltje te voorspelbaar en bevatte het te veel deus ex machina elementen, maar ook dat kan liggen aan het feit dat ik eigenlijk te oud ben voor dit boek. Het viel mij ook op dat de schrijfster opmerkelijk moeite heeft gedaan om een breed gamma aan maatschappelijk relevante thema’s in het verhaal te verwerken: homoseksualiteit, multiculturaliteit, posttraumatische stressstoornissen, emotionele verwaarlozing…

Ik zou dit boek zeker aanraden voor jongere tieners, misschien zelfs als een ideaal boek om Engels te oefenen gezien de eenvoud van zowel de stijl als de woordenschat. Het verhaal brengt, zoals ik al schreef, een Hunger Games sfeer met zich mee, gemixt met een tiener Robin Hood-vibe. Voor oudere YA-lezers is het volgens mij minder geschikt, maar ik moet wel toegeven dat ik verbaasd was over een bepaald voorspellend element in het verhaal – wat ik natuurlijk niet zal verklappen ;).

Voor mij verdient Skyhunter van Marie Lu drie sterren (met een mogelijke upgrade naar vier als je jonger bent).

Deze recensie is geschreven door Jessica de Smedt.

Auteur: Marie Lu