Een paar maanden geleden besloot ik Moordgids voor lieve meisjes in een Young Adult NL BOOX te stoppen, zonder er zelf heel veel aandacht aan te geven. Gelukkig hebben we dan het internet, dat je beïnvloedt waar je bij staat. Ik zag steeds meer foto’s op Instagram verschijnen en werd steeds nieuwsgieriger. Daarom besloot ik het boek ook te gaan lezen. Een grote spoiler alert: ik heb geen spijt.

Pippa, kortweg Pip, is een vastberaden, intelligente meid. Ze woont in Little Kilton, een plaatsje in Engeland en is bezig met haar laatste jaar van het gymnasium. Vijf jaar geleden werd het dorpje opgeschrikt door de verdwijnen en vermoedelijke moord op Andrea – Andie – Bell. Een paar dagen later wordt Sal Singh, het vriendje van Andie, dood aangetroffen in het bos. Alles wijst op zelfmoord. Bewijzen voor de verdwijning van Andie wijzen in de richting van Sal. Hij is dood en kan zich niet verweren, maar door de lokale pers en de politie wordt hij als de dader van Andie aangewezen en wordt de zaak gesloten. Het lichaam van Andie is alleen nooit gevonden.

Profielwerkstuk

Pip vond altijd al dat de zaak wel heel makkelijk werd afgedaan en grijpt nu haar profielwerkstuk aan om de zaak van Andie Bell eens grondig te gaan onderzoeken. Ze besluit alle gangen na te gaan en, wanneer ze moed heeft verzameld, belt ze bij Ravi aan, de broer van Sal. Ze vraagt of ze hem mag interviewen. Dat interview resulteert in een samenwerkingen tussen de twee. Want ook Ravi gelooft niet dat zijn broer de verdwijning en moord van Andie op zijn geweten heeft.

Detectives

Pip en Ravi ontpoppen zich als ware detectives. Op slinkse wijze weten ze kleine puzzelstukjes los te peuteren bij getuigen, vrienden en potentiele verdachten. Moordgids voor lieve meisjes is een razend spannende young adult thriller. Hoofdpersoon Pip is een humoristisch strebertje en ze geeft het verhaal echt kleur. Haar enorme rechtvaardigheidsgevoel zorgt voor spannende scenes. Ook dat weet Pip, want op sommige momenten licht ze haar partner in crime niet in over de ontwikkelingen van hun onderzoek. Te bang dat Ravi zich ermee bemoeit en wil stoppen met het onderzoek.

Maatschappelijke problemen

Holly Jackson kaart tussen neus en lippen door ook tal van maatschappelijke problemen aan. De gevolgen van (cyber)pesten passeren de revue, maar ze benadrukt ook wat etnisch profileren met een persoon kan doen en laat ze haar licht schijnen op drugsgebruik. Deze problemen worden subtiel verteld, maar zet je als lezer wel aan het denken.

De ontknoping zit vol verrassingen. Ik moest en zou dit boek in een ruk uitlezen. Het maakte dan ook dat ik dit boek met een grijns dichtsloeg. Nu wacht ik op het tweede deel dat in het Engels al uit is. Pip is een fijn persoon om over te lezen; de schrijfstijl zit vol humor en snelheid. Het verrassende aan Moordgids voor lieve meisjes is dat er ook fragmenten uit het logboek van Pip worden vertoond. Hierdoor krijg je een goed inkijkje in het brein van Pippa. Dit boek heeft me op een positieve manier verrast.

Moordgids voor lieve meisjes van Holly Jackson krijgt 4 sterren.

Auteur: Holly Jackson
Uitgeverij: Volt