De Nederlandse Chinouk Thijssen bracht vorig jaar al een driedelige thrillerserie uit, nu is daar een nieuwe standalone: Je hebt één nieuwe volger. Een actuele young adult thriller met herkenbare elementen. Benieuwd wat ik van dit boek vond? Lees dan vooral verder.

Vier meiden worden uitgenodigd op persreis. Ze krijgen er geen geld voor, maar de reis wordt wel voor de meiden betaald. Mee naar Turkije, om een familie te helpen de naamsbekendheid van hun boerderij op te bouwen, gaan Liz, Sterre, Romy en Brenda. Liz is de actuele it-girl van het groepje. Van Instagram heeft ze haar fulltimebaan gemaakt. Vanaf de buitenkant lijkt ze het perfecte leven te leiden, maar wat je van haar ziet, zijn vooral foto’s. Romy is haar fotografe. Mee om die perfecte plaatjes te schieten. Sterre heeft niet heel veel met Instagram, maar weet zich met YouTube wel raad. Ze heeft een eigen kanaal waar ze haar ei in kan. Boeken, het milieu en veganisme komen op Sterre’s kanaal aan bod. Brenda is de enige blogger in de groep. Haar specialisme is reizen. Kortom, een gevarieerde groep aan meiden. Op weg om reclame te maken voor een boerderij waar gasten kunnen overnachten.

Liz en Sterre

Ik vloog door dit boek heen. Het is dan ook geen dik boek, 208 pagina’s, maar de schrijfstijl van Chinouk helpt heel erg mee. In dit boek krijg je te maken met twee verschillende perspectieven. De kijk van Liz op de reis en die van Sterre. Twee meiden met totaal verschillende persoonlijkheden. Liz is altijd bezig met het maken van het perfecte plaatje en lijkt op het eerste gezicht enorm zelfverzekerd over te komen. Schijnt bedriegt echter. Liz is gebroken nadat haar vriendje het heeft uitgemaakt en probeert zichzelf middels deze reis weer een beetje terug te vinden. Sterre heeft dan misschien niet het knappe uiterlijk van een model, met haar zelfvertrouwen zit het wel goed. Ze durft uit te komen voor haar angsten. Als lezer bewonder je dat, maar soms denk je: mens, stel je niet zo aan.

Onheilspellend

Je hebt één nieuwe volger is constant onheilspellend. Je weet dat de meiden in de boerderij begluurd worden, maar er is niet meteen een reden om te vluchten. Het is lastig om de vinger te leggen op dat onheilspellende. Dat heeft Thijssen heel goed gedaan, om je zelf ook een beetje begluurd te laten voelen. Je blijft maar verder lezen, totdat je uiteindelijk bij die ontknoping aankomt. Die is leuk. Zelf had ik ‘m niet aan zien komen, waardoor die extra verrassend voor me was.

Kritische noot

Toen ik het boek na de laatste bladzijde dichtsloeg, moest ik het verhaal even laten bezinken. Of dat een goed teken of een slecht teken is, weet ik zelf ook niet. Uiteindelijk had ik persoonlijk iets meer gehoopt op een kritische noot jegens sociale media. Dat komt natuurlijk ook door de titel en het idee dat sociale media niet altijd alleen maar sociaal is.

Je hebt één nieuwe volger van Chinouk Thijssen krijgt 3 sterren.

Auteur: Chinouk Thijssen
Uitgeverij: Clavis