In Iets te verbergen van Jo Spain kom je terecht in Withered Vale, een met hekken omsloten wijkje in Ierland. In dat kleine wijkje staan zes prachtige huizen én het huis van Olive. Op het oog ziet het er vredelievend uit, totdat een van de buren ontdekt dat Olive dood in haar huis ligt. En niet even, maar al drie maanden. Wat is gebeurd? Heeft een van de buren schuld? En is deze thriller de moeite waard om te lezen?

Olive

Olive woont al jaren in de wijk Withered Vale. Nog voordat al die grote villa’s naast haar uit de grond gestampt werden. De eerste jaren in Withered Vale woonde ze zonder buren, maar eenzaam was ze niet. Ze had haar werk in de stad en haar ouders, bij wie ze elke dag na het werk op bezoek ging. Een druk leventje, maar nu is ze met pension en slijt ze haar dagen in en rondom huis. In het begin was ze blij met al die buren: zo had ze een beetje aanspraak. De buren hadden echter niet zo’n zin in die aansprak, die waren voornamelijk vanwege de rust naar Withered Vale gekomen.

Dat Olive niet erg geliefd was bij de buren, blijkt al snel uit de reacties die komen nadat zij horen dat haar buurvrouw al maanden dood ligt in haar huis. Ze lijkt daarnaast ook nog onder verdachte omstandigheden te zijn omgekomen, heeft iemand uit de wijk schuld aan haar dood?

Dat is het moment waarop Frank – een oude rechercheur die naar zijn pensioen toewerkt – en Emma – een jonge, leergierige rechercheur – het onderzoek op zich nemen. Ze stuiten al snel op verschillende verhalen en van een bepaalde eensgezindheid in de wijk is niet echt sprake, maar over één ding zijn vrijwel alle buren het eens: ze malen er niet om dat Olive er niet meer is.

Verschillende perspectieven

Aan de hand van verschillende perspectieven word je meegenomen naar deze wijk. Niet alleen de buren vertellen hun versie van het verhaal. Ook Olive, de vrouw die al maanden dood in haar huis ligt, vertelt vanuit een soort helikopterview wat er is gebeurd. Dat is meteen ook het meest interessante, al die verschillende perspectieven op de gebeurtenis die Withered Vale eigenlijk niet eens zo schokt. Want alle buren hadden wel een reden om haar dood te wensen. Naast de perspectieven van alle buren, krijg je ook het onderzoek van Frank en Emma mee.

Cliffhanger

Dit boek leest als een trein. Elk hoofdstuk kent een cliffhanger, zowel uit het perspectief van Olive als uit het perspectief van de andere buren. Hierdoor blijf je maar door lezen, want wat is er nou gebeurd op die noodlottige dag in maart? Dit maakt het een heel fijn boek waarmee je goed uit een reading slump kunt komen. De hoofdstukken zijn niet te lang, waardoor je ook steeds ‘even een hoofdstuk’ kunt lezen. Voor mij is dat altijd wel een pré om door een boek te vliegen.

De vlotte schrijfstijl, de afwisseling van perspectief en de korte hoofdstukjes zorgen ervoor dat dit boek lekker wegleest. Een goed boek voor die doordeweekse dag, wanneer je hoofd nog vol zit met andere dingen, maar je wel even je zinnen wilt verzetten. Tel daar nog eens een verrassend plot bij op en je hebt een fijn verhaal in handen.

Iets te verbergen van Jo Spain krijgt 4 sterren.

Auteur: Jo Spain
Uitgeverij: De Fontein