Ik spits mijn oren al snel als ik ergens ‘Japan’ hoor. Het boekje Japan in honderd kleine stukjes van Paulien Cornelisse wekte dan ook snel mijn interesse. Door dit boekje heb ik alvast één ding geleerd: mijn fascinatie voor Japan is echt niet zo gek. Cornelisse neemt je middels dit boekje mee op reis. Een reis naar Japan. Gewoon vanuit je zetel. Benieuwd wat ik van dit boekje vond? Lees dan snel verder.

De boeken over taal van Paulien Cornelisse gaan als warme broodjes over de toonbank en ook haar ietwat absurdistische roman over een verwarde cavia scoorde lekker in de bestsellerlijsten. Ja, ik las haar eerdere boeken graag. Ook dit nieuwe boek vond ik erg interessant, maar ik las ‘m pas toen hij in Kobo Plus verscheen. Ik besloot dat ik het boek over het land van de rijzende zon dit keer niet mocht laten passeren. Een hele middag was ik onaanspreekbaar.

Mysterieus

Voor mij is Japan een mysterieus land. Mijn fascinatie begon jaren terug na een bizarre aflevering van Spuiten en Slikken. Het programma nam de Japanse cultuur en de seksindustrie onder de loep en ik heb zelden zoveel tegenstellingen gezien. Afijn, ik zal je de details van de aflevering besparen (ze waren nogal ranzig), maar hier begon mijn fascinatie. Want ook zonder die bizarre seksindustrie blijft Japan, vooral voor ons ‘westerlingen’ een bijzonder land.

IJzersterke observaties

Na al die boeken over taal mogen we wel concluderen dat Paulien Cornelisse ijzersterke observaties kan schrijven. Taaltechnische aspecten, de gewoontes en de cultuur van Japan; alles legt ze helder uit. Niet zelden heb ik hardop moeten lachen om haar stukjes. Stukjes, inderdaad. Zoals de titel van het boek al aangeeft is Japan in honderd kleine stukjes verdeeld in honderd hoofdstukken. Veel van die stukjes gingen over taal, want taal is zegt maar echt haar ding. De Japanse taal is niet te vergelijken met het Nederlands, maar wist je dat ze wel Nederlandse woorden hebben overgenomen? En, nog een leuk weetje: Japanners noemen Japan helemaal geen Japan, maar Nippon. Dat zijn nog eens weetjes waar je op een verjaardag mee aan kunt komen. Een ander interessant weetje dat Cornelisse vertelde: in het Japans is de ‘n’ een lettergreep op zich. Het woord ‘honda’ bestaat daar dus uit drie lettergrepen: ho-n-da. Steek die maar in je zak.

Weetjes en anekdotes

Japan in honderd kleine stukjes staat vol met leuke weetjes, grappige anekdotes van haar tijd in het land en interessante geschiedenislessen. Na het lezen van dit boek, dat ik in een middagje uitlas, heb ik nog meer zin om naar Japan af te reizen. Paulien Cornelisse heeft met haar mooie verhalen en vlotte pen mijn fascinatie voor het land nog groter gemaakt.

Japan in honderd kleine stukjes van Paulien Cornelisse geef ik vijf welverdiende sterren.

Auteur: Paulien Cornelisse
Uitgeverij: in eigen beheer uitgegeven