They Wish They Were Us van Jessica Goodman speelt zich zoals vele YA novels af op de middelbare school. Maar waar de meeste verhalen vanuit het perspectief van de underdog worden verteld, neemt dit boek ons mee naar de wereld van het populaire kliekje. Die meiden en jongens waar iedereen openlijk jaloers op is en waar iedereen bij wil horen. Maar wat is de prijs voor populariteit?

De andere kant van de populaire medaille

Die prijs ligt hoog, dat weet protagonist Jill Newman maar al te goed. Als beurstudente moet zij constant presteren: de hoogste scores halen, wetenschapswedstrijden winnen; enkel de top is goed genoeg wil zij alles waarmaken waar haar ouders van dromen. Gelukkig heeft zij een gouden ticket dat de wereld aan haar voeten legt: zij is een senior Player. De Players zijn een – echt niet zo – geheim clubje leerlingen die het op school voor het zeggen hebben én die toegang hebben tot alle voordelen die hun lidmaatschap met zich meebrengt: de beste feestjes, bediend worden door de andere leerlingen en natuurlijk de app die alle studiegidsen, testantwoorden en contactpersonen bevat die garanderen dat het leven van elke Player een succes wordt. Of toch van bijna elke Player.

Voor Shaila Arnold, Jill’s beste vriendin, liep het anders, want haar initiatie in de wereld van de Players eindigde met haar dood. Gelukkig was het klaar en duidelijk dat het ging om een liefdesdrama tussen haar en haar vriendje Graham. Geen enkele reden voor de volwassenen om meer in detail te kijken naar wat eigenlijk iedereen in de stad al weet: een Player zijn is een mes dat aan twee kanten snijdt. Maar dit is stilte voor de storm. Vlak na het begin van het laatste schooljaar – eindelijk aan de top van de voedselketen als senior Player! – krijgt Jill een verontrustend sms’je van de zus van Graham: hij is onschuldig.

“Zo is het altijd geweest”

They Wish They Were Us kaart een probleem aan dat de laatste jaren ook steeds aanweziger is in de media: gevaarlijke studentendopen, peer pressure en het steeds overschrijden van je eigen grenzen om toch bij de het populaire groepje te horen. Het verhaal wordt ook heel herkenbaar neergezet: je hoeft echt geen prom queen geweest zijn om je te kunnen vinden in de dromen en twijfels van Jill, vanuit wiers standpunt het volledige verhaal verteld wordt. De schrijfstijl is vlot en jong en doordat je als lezer steeds meer puzzelstukjes aangereikt krijgt over die vreselijke nacht blijft het verhaal ook boeien.

Flashbacks en het heden

Persoonlijk vond ik de flashbacks niet duidelijk genoeg onderscheiden van het heden: zo wordt er soms in een paragraaf afgewisseld tussen werkwoorden in de verleden tijd en in de tegenwoordige tijd om dit verschil aan te geven, maar dit is – vooral in het begin wanneer je de vele leerlingen nog niet goed kent – soms lastig uit elkaar te houden.

Hoewel het hier gaat om een soort tiener whodunit is het verhaal niet echt spannend. Je wil verder lezen, absoluut, maar je zit niet op het puntje van je stoel. En het helpt ook niet dat de beschrijving van de personages eigenlijk vanaf het begin al op een ietwat stuntelige manier verklappen wie de verdachten gaan zijn. Maar over het algemeen is het best een leuk boek om even mee te ontspannen: geen te grote emoties voor de lezer, maar wel meeslepend.

Jessica geeft They Wish They Were Us dan ook drie uit vijf sterren.

They Wish They Were Us – Jessica Goodman

Auteur: Jessica Goodman