Op boekige Facebookgroepen zag ik deze titel al vaak voorbij komen: Het bloemenmeisje van Anya Niewierra. Mijn interesse was gewekt en het toeval wilde dat dit boek gratis beschikbaar was voor Kobo-plus leden. De prachtige gele omslag die je aandacht trekt in de boekhandel verbleekte ietwat op mijn e-reader, maar dat mocht de pret niet drukken. In deze recensie lees je wat ik van dit boek vond.

De 43-jarige Nina Fleurie woonde tot haar 14e op een desolate plek in de Pyreneeën. Totaal afgezonderd van de mensen met alleen haar moeder Mia als aanspreekpunt. Moeder Mia verliet de mast waar ze woonde wel eens, om kruiden en andere dingen uit de bergen te verkopen, maar Nina bleef altijd achter. Die wereld waar haar moeder naartoe ging, was de wereld van de duivels, zo vertelde Mia altijd aan Nina. Aan haar eenzame bestaan in de bergen kwam een eind toen Mia en Nina werden gevonden door de politie. Mia lag omringd van bloemen, dood. Nina was ik totale shock. Op dat moment brak een nieuw hoofdstuk van Nina aan: tussen de mensen.

Leven op de rit

Dat leven tussen de mensen ging haar redelijk goed af. Ze kreeg therapie, werd opgevangen door haar pleegmoeder Gigi, studeerde af en opende haar eigen kruidenwinkels. Ze leek haar leven aardig op de rit te hebben, totdat ze tijdens de opening van een nieuwe kruidenwinkel opeens oog in oog stond met iemand die als twee druppels water op haar leek: Thea, de tweelingzus van Nina uit Nederland. De tweelingzus van wie ze het bestaan niet kende. Die ontmoeting zorgt voor een zoektocht naar het verleden. Als Thea dan ook niet eens verdwijnt, weet Nina: er moet veel gebeurd zijn.

Zoektocht

Het bloemenmeisje is een zoektocht naar het verleden. Geen bloederige taferelen, maar psychologie. Het concept van een meisje dat in totale eenzaamheid en zonder geschiedenis is opgegroeid, is erg interessant. Daarnaast speelt het verhaal zich ook op twee plekken af. In Frankrijk, waar Nina is opgegroeid, en in Nederland, waar Thea is geboren en getogen.

Spannende roman

Dit boek wordt aangeprezen als een thriller, maar leest veel meer weg als een spannende roman. Vergelijk het dan ook zeker niet met de bekende thrillerseries van dit moment, bijvoorbeeld. De zoektocht naar het verleden van Nina is intrigerend en spannend. Het spannende aspect zit ‘m vooral in de verdwijning van tweelingzus Thea. De pijn die Nina voelt, wordt goed overgebracht op de lezer. Hierdoor geraak je helemaal in het verhaal en wil je doorlezen. Dat is wat een goed boek moet veroorzaken: je wilt het boek niet meer loslaten.

Het bloemenmeisje is een mooi en intrigerend boek dat goed in elkaar zit. Soms is het misschien ietwat ongeloofwaardig, maar wat mij betreft mag dat ook in fictie. De fijne schrijfstijl zorgt er tevens voor dat je door de bladzijden vliegt. Ja, ik wil meer van dit soort boeken. Misschien dat het volgende boek op mijn lijst wel Vrij uitzicht wordt…

Het bloemenmeisje van Anya Niewierra krijgt 4 sterren!

Auteur: Anya Niewierra
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff