Hoewel de kaft van American Royals van Katharine McGee misschien net iets té girly girly naar mijn smaak is om zelf uit te kiezen in een boekenwinkel, werd ik er toch onmiddellijk vrolijk van toen in mijn BOOX opende in oktober 2019. De afbeelding en korte inhoud beloven prinsjes en prinsesjes, met een behoorlijke dosis glitter, glamour en natuurlijk drama. Dat klonk alleszins niet als een boek dat slecht zou scoren qua entertainment gehalte en dat deed het inderdaad ook niet.

Wat als…

het Amerikaanse volk Washington een kroon had aangeboden? Dat is het uitgangspunt van dit romantische eerste deel van de American Royals-serie. Het verhaal verkent op een ontspannende maar geloofwaardige manier een alternatieve wending van de geschiedenis van de Verenigde Staten en van “het Huis Washington”. De populariteit en de moderne invulling van het vorstenhuis vertonen een sterke gelijkenis met wat we gewoon zijn van de Engelse royals op tv. In het centrum van het verhaal staan de drie door het volk geliefde en door de tabloid veelbesproken koningskinderen: kroonprinses Beatrice en de tweeling prinses Samantha en prins Jefferson. Beatrice, reeds heel haar leven in het keurslijf van de troonsopvolger gedwongen, is een ietwat stijve maar slimme en volhardende jonge vrouw op zoek naar balans tussen haar eigen dromen en haar rol als toekomstig staatshoofd. Hoewel ze de kroon nog niet draagt, weegt deze nu al zwaar op haar schouders: want hoe doe je dat, als eerste vrouw ooit de troon bestijgen?  Haar zusje Sam, daarentegen, neemt alle regels en protocollen met een behoorlijke korrel zout. Haar oudere zus en tweelingbroer zijn voor haar in de lijn van successie, dus waarom zou zij niet voluit leven. En dan is er nog Jefferson, de knappe, door het volk vereerde prins, die de harten van menig meid sneller laat slaan.

Vertelperspectief

Zoals ik al vermelde maakt het boek zeker zijn beloftes van intrige, roddels en luxe waar. De vertelstijl is vlot, herkenbaar en ontspannend. Het is weer een verhaal vol onmogelijke liefdes, mijn absoluut favoriet type romance.  Eén van de leukste elementen vond ik de wisselende verteller: elk hoofdstuk wordt verteld door een ander personage. En niet enkel de koningskinderen komen aan bod. Persoonlijk was ik misschien nog nét een tikkeltje meer geïntrigeerd door de andere verhaallijnen. Zo zijn er Daphne, de ex van Jefferson die niets liever wil dan zijn hart opnieuw stelen en zo haar plekje in de monarchie te verzekeren, en Nina, de beste vriendin van Samantha die ook helemaal weg is van haar knappe tweelingbroer.

Zoek je een ontspannend boek, met een snel ritme en een jonge “glitter & glamour” vibe? Dan zou ik deze serie zeker een kans geven. Ik heb dit boek met zeer veel plezier gelezen en het tweede deel Majesty ligt hier al vol ongeduld te blinken op mijn tafel.

Jessica geeft American Royals van Katharine McGee 5 welverdiende sterren!

Auteur: Katharine McGee
Uitgeverij: RandomHouse