Middenin de hittegolf zat ik af te koelen bij een strandje. Het eerste boek was al uit, maar gelukkig had ik een e-reader vol boeken mee. Ik stuitte op het boek De toneelclub van de Nederlandse thrillerauteur Nathalie Pagie. Dit boek leek perfect voor de omstandigheden. Mijn badhanddoekje verplaatste ik iets meer naar de schaduw, want alhoewel het boek niet extreem dik is, wanneer ik ‘m uit zou hebben en in de zon zou blijven liggen, was ik waarschijnlijk net zo rood als het kant op het omslag van dit boek.

Nathalie Pagie is mij niet geheel onbekend. Eerder las ik namelijk al de recentere werken IJsengel en Noordkaap. Stuk voor stuk fijne en spannende boeken die je eventjes meeslepen naar een wereld vol gruwelijkheden. De toneelclub speelt zich, in tegenstelling tot de boeken die ik eerder noemde, niet af in een koud Scandinavisch land, maar gewoon in een Nederlandse stad waar hoofdpersoon Elin een nieuw leven aan het opbouwen is. Elin komt namelijk net uit een traumatische en gewelddadige relatie. In deze nieuwe stad met een nieuwe baan en een nieuw huis probeert ze haar leven weer op de rit te krijgen. Ze lijkt het helemaal voor elkaar te hebben en als ze dan ook nog eens een oproep ziet om mee te doen met de plaatselijke toneelclub, lijkt het dat het niet meer beter kan.

Psychologische thriller

De toneelclub kun je het best omschrijven als psychologische thriller. Bloedvergieten en gruwelijke taferelen tref je in dit boek niet aan. Wel voel je het constante gevecht met de letterlijke en figuurlijke demonen uit het verleden van Elin. Kleine stukjes informatie over het verleden en de persoon Elin geven je naarmate het boek vordert een completer beeld. In het begin heb je zin om tegen Elin te schreeuwen, de keuzes die ze maakt zijn soms ontzettend irritant. Dit maakt dat Elin ook niet het meest sympathieke persoon is. Toch verandert je beeld en maakt Elin een verandering door. Ze neemt het heft in eigen hand waardoor het boek interessanter wordt.

Broodkruimels

Doordat Pagie broodkruimels informatie geeft, komt het verhaal pas wat later in een spannende flow terecht. Dit geeft echter niets, omdat je toch continu door wilt lezen. Die broodkruimeltjes zorgen ervoor dat je geboeid blijft, ook al is het niet altijd even spannend.
Ik las het boek in razend tempo uit op mijn handdoekje bij het strand. Maar zo snel als ik het boek las, zo snel was ik eigenlijk ook het plot vergeten. De toneelclub heeft dan ook geen wauw-factor. Je moet het boek voornamelijk zien als een fijne thriller die je uit een leesdipje kan trekken.

Vlot zonder simpel te zijn

Nathalie Pagie schrijft zeer vlot zonder simpel te zijn. De dikte van het boek is perfect om tussendoor te lezen. Zo is het boek heerlijk vermakelijk voor tussendoor, maar het kost je geen opslag in je hersenen.

In oktober van dit jaar verschijnt weer een nieuwe, ijskoude thriller van Pagie’s hand. Ik wacht er met smart op, want Pagie schrijft heerlijke thrillers.

Elsemarijn geeft De toneelclub van Nathalie Pagie 3 sterren.

Auteur: Nathalie Pagie