Een paar weken geleden dwaalde ik rond in de mooiste boekhandel van Nederland (Waanders in de Broeren) toen mijn oog viel op het prachtig vormgegeven boek Het huis met de kersenbloesem. Sinds ik de Japanse auteur Haruki Murakami heb ontdekt, ben ik een sucker geworden voor literatuur uit Azië. Mijn besluit stond dus al snel vast: dit boek moet geadopteerd worden, en wel door mij.

In Het huis met de kersenbloesem maak je kennis met Dae-sun Kang. Kang is begonnen aan de laatste fase van zijn leven en daarom besloot hij terug te keren naar het dorp waar hij als kind heeft gewoond. Een plek waar hij niet per se goede herinneringen aan heeft. Zijn vader was klusjesman in een groot huis op de kersenheuvel en daar overleed zijn vader ook. Jaren later, wanneer Kang een groot imperium heeft opgebouwd met zijn eigen bedrijf, keert hij terug. Kang heeft het huis gekocht waar zijn vader klusjesman was.

Knobbelmans

Kang is een verbitterde man. Aan zijn jeugd heeft hij geen goede herinneringen. Hij werd gepest en voelde zich een buitenbeentje. Nu is Kang terug, maar zijn oude klasgenoten -waaronder Jang; buurtsupereigenaar- weten niet wie hij is. Dat doet het enigszins deugd, aan de andere kant vraagt hij zich af of ze hem allemaal zijn vergeten, terwijl hij zijn oude klasgenoten slash plaaggeesten nog zo goed voor de geest kan halen. Zijn terugkomst heeft ogenschijnlijk met een zekere vergeldingsdrang te maken, helemaal nu zijn leven op zijn einde loopt: Kang heeft een hersentumor die hij gekscherend doch serieus Knobbelmans noemt.

De zin van het leven

Het huis met de kersenbloesem gaat niet over Knobbelmans, maar stelt de vraag: wat is de zin van het leven? Kang heeft met zijn eigen bedrijf goed geboerd en heeft een succesvoller leven gemaakt dan zijn vader vroeger had. Maar gaat succes alleen over je vermogen? Dat is iets waar Kang langzamerhand achterkomt. Zijn enorme huis op de kersenheuvel is voor hem vooral een groot huis, terwijl het voor zijn buren een toevluchtsoord is. Zo komt er elke dag een meisje langs om de kippen te voeren, loopt er een oude man graag de heuvel op en zijn er nog tal van mensen die zijn tuin als hun tuin gebruiken. Iets wat Kang in het begin enorm stoort, maar later trekt hij er goede lessen uit.

Een parel met goede lessen

Dit boek is een pareltje. Het verhaal is zo klein, maar zo groot en mooi opgeschreven. Het zet je aan het nadenken wat betreft je eigen leven. Maakt geld gelukkig? Op welke relaties kan ik bouwen? Vroeg of laat kom je er, zoals Kang, hopelijk achter wat echt belangrijk in het leven is. Een hermetisch afgesloten tuin waar alleen jij van kunt genieten niet, maar een stuk grond waar je het leven kunt vieren met allerlei mensen is een stuk waardevoller.

Daarnaast mag de prachtige vormgeving ook benoemd worden. Het boek doet zo lieflijk aan en ook aan de binnenkant is ruimschoots aandacht geschonken. Prachtige, kleine illustraties laten het boek leven en met een zucht sla je het na 225 pagina’s dicht. Zijn er meer van dit soort prachtige boeken?

Het huis met de kersenbloesem door Sun-mi Hwang krijgt 4,5 sterren.

Auteur: Sun-mi Hwang
Uitgeverij: Ambo Anthos