The Paper Girl of Paris is het debuut van Jordyn Taylor, een jonge Canadese journaliste die zich naast haar werk bij Men’s Health Magazine en bij de universiteit van New York tevens wil toeleggen op Young Adult literatuur.

Toen ik de titel van het boek las, wist ik niet goed wat te verwachten. Maar de tekst op de achterflap zag er alvast veelbelovend uit. Een avontuurlijke roman, verteld door twee vrouwelijke hoofdpersonages, gescheiden door een halve eeuw geschiedenis.

Toen – Nu

Het verhaal begint in het heden, waar de zestienjarige Alice een appartement erft van haar zopas overleden grootmoeder. Dit roept enkele belangrijke vragen op bij haar en haar familie: waarom had haar grootmoeder een appartement in Parijs waar niemand iets van wist? Waarom liet ze het na aan haar kleindochter in plaats van aan haar dochter? En wie is die mysterieuze vrouw op de foto’s in het appartement? Wanneer ze ook nog eens een oud dagboek vindt, ontdekt Alice dat er een ware Sherlock Holmes in haar schuilt: waarom weet niemand in de familie dat haar grootmoeder een zus had? Aan de hand van dagboekfragmenten komt Alice meer en meer te weten over het geheim dat haar grootmoeder al die jaren met zich meedroeg. Vanaf dat ogenblik alterneert het vertelperspectief tussen het heden en het Parijs ten tijde van de bezetting.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog staat de zestienjarige Adalyn voor een moeilijke keuze: volgt ze haar moeder in haar pogingen om “er het beste van te maken” en vriendschappen met de Duitse bezetter op te bouwen, of volgt ze haar zusje Chloe, die niets liever wil dan het land weer onder Frans bestuur te zien. De zaken worden enkel nog maar ingewikkelder wanneer ze Luc leert kennen, de charismatische leider van een jongeren verzetsgroep. Hoe verder de oorlog vordert, hoe moeilijker het wordt voor Adalyn om te jongleren met haar werk in het verzet, de veiligheid van haar familie en haar reputatie in de Franse burgerij.

Een historische romance voor een jong publiek

Ik moet toegeven dat The Paper Girl of Paris mij niet 100% heeft kunnen boeien of raken. De verhaallijn rond Adalyn is zeker de moeite waard en is de reden dat ik ben blijven lezen. Haar relaas is heel herkenbaar en tegelijk zet het de lezer aan het denken over de moeilijkheden waarmee jonge mensen tijdens de oorlog geconfronteerd werden. Ook qua historische informatie is dit zeker een aanrader.

De verhaallijn rond Alice miste echter voor mij pit en geloofwaardigheid. Alice is zestien, vecht met de klassieke tienervragen, maar tegelijkertijd heeft zij in Parijs een levensstijl die veel meer past bij een jonge twintiger. Er is een schril contrast tussen de realistische setting van het boek en de vrijheid waarmee Alice zich door het verhaal begeeft. Hierdoor kwam het boek voor mij heel erg “jong” over, veel meer dan de andere YA boeken die ik normaal lees. Het doet me een beetje aan Grease denken: een verhaal over tieners, maar iets klopt er niet helemaal qua leeftijden.

Prille tieners

In conclusie is dit boek in mijn ogen zeker een aanrader voor prille tieners (13-14 jaar) die geïnteresseerd zijn in geschiedenis en op zoek zijn naar een verhaal over een sterke jongedame in het verzet, maar een ouder publiek blijft mogelijk een beetje op zijn honger zitten bij een deel van het verhaal.

The Paper Girl of Paris van Jordyn Taylor krijgt drie sterren van Jessica de Smedt.

Auteur: Jordyn Taylor
Uitgeverij: Harper Collins