Zo’n tien jaar geleden kwam ik terecht in de wereld van vampiers en weerwolven. The Twilight Saga hield mij in mijn tienerjaren in z’n greep. De wereld die Stephenie Meyer creëerde slokte mij volledig op. De films op repeat en de boeken vielen uit elkaar. Met mijn kamer vol posters van De Cullen-clan, kun je wel zeggen dat ik een echte Twihard was. Die liefde is ietwat bekoeld (al kan ik als twintiger nog steeds prima wegdromen in deze magische wereld), maar toen ik hoorde dat het langverwachte vijfde deel, Midnight sun, zou verschijnen, was ik behoorlijk enthousiast. Terug naar mijn veertienjarige ik.

Midnight sun wordt het vijfde deel in The Twilight Saga genoemd, maar is eigenlijk het verhaal van Twilight verteld vanuit Edwards perspectief. Zoals ik al benoemde, was ik behoorlijk enthousiast, maar ik had ook zo mijn twijfels: ik ken Twilight van voor naar achter en weer terug. Veel spanning zou er dan in Midnight sun vast niet zitten? Oh, I was wrong! Midnight sun telt 672 pagina’s, maar verveelt geen moment. Ook al weet je precies hoe het afloopt.

In vergelijking met Twilight (384 pagina’s), is Midnight sun een stuk dikker. Het lijkt er dan ook op dat Edward veel meer gedachten met je kan delen dan Bella dat kon.

Bella’s versie van Twilight gaat voornamelijk over onbereikbare liefde. Het gevoel dat de meeste lezers wel herkennen. Edwards versie is daarentegen een stuk duisterder. Zijn verhaal gaat niet alleen over onbereikbare liefde. Zijn verhaal gaat over zijn dorst naar Bella’s bloed, over het kwetsbare mensenmeisje dat hij zo makkelijk kan breken. Deze spin vond ik uitermate interessant. De gevoelens van Edward heb je namelijk nooit helemaal kunnen peilen. In Midnight sun kun je ze heel goed peilen. Je krijgt eindelijk een passend beeld.

“And so the lion fell in love with the lamb.”
“What a stupid lamb.”
“What a sick, masochistic lion.”

In Twilight volgen we Bella. Daarom krijgen we vooral stukken te lezen waarin Bella voorkomt. Wanneer Edward niet in beeld was, moest je zelf bedenken wat hij dan aan het doen was. In dit boek weet je precies wat hij op dat moment aan het doen was. Zo lees je over zijn worstelingen. En die worstelingen zijn nogal expliciet. Moet hij Forks verlaten? Moet hij de hele klas afslachten en dan Bella’s verrukkelijke bloed drinken?
Je merkt ook langzaam zijn gedragsverandering ten opzichte van Bella. Zo zag hij haar eerst als fragiel, later krijgt hij bewondering voor haar doorzettingsvermogen en liefde.

Twilight of Midnight sun?

Welk boek is beter: Twilight of Midnight sun? Daar heb ik even over na kunnen denken, maar ik kies toch voor het nieuwste telg in de Twilight-familie. Midnight sun zit boordevol spanning, mysterie en liefde. Vooral nadat je Twilight hebt gelezen, geeft dit boek zo’n compleet beeld. Je krijgt een perfect inkijkje in de interessante Cullen-clan. Want zeg nou zelf: Bella’s leven is echt niet bijster interessant als je het vergelijkt met een stelletje bloeddorstige vampiers. De spanning in Midnight sun zit er goed in, zelfs bij de scene waarin Bella wordt aangevallen door James (we all know how that ends).

Trip down memory lane

Daarnaast is Midnight sun een echte trip down memory lane. Je voelt je gewoon weer even een verliefde tiener (“I was in love with the idea of love.” – Rosalie Cullen). Je zorgen verdwijnen tijdens die vele pagina’s die Midnight sun rijk is. En hoewel je door de pagina’s vliegt, je slaat het dicht met een zucht. Ik moest de veertienjarige ik weer vaarwel zeggen. Maar niet voor lang, want gelukkig kan ik gewoon op de bank ploffen en de films bekijken op Netflix. Dan blijf ik toch nog heel even een verliefde puber.

Midnight sun van Stephenie Meyer krijgt 4,5 ster.

Specificaties

Auteur: Stephenie Meyer