Of ik een recensie wil schrijven? Natuurlijk, leuk idee! Maar over welk boek dan… Als ik eerlijk ben, was dat geen moeilijke vraag. Van alle boeken die ik de afgelopen tijd gelezen heb, steekt er één met kop en schouders bovenuit. Een pareltje dat ik vorig jaar in de Engelse YA BOOX ontdekte: We hunt the flame van Hafsah Faizal.

Deze recensie is geschreven door Jessica de Smedt.

We Hunt the Flame is het tweede boek van de Amerikaanse schrijfster Hafsah Faizal en voert ons mee naar een mysterieuze fantasiewereld, geïnspireerd door het Oude Arabië. Maar in deze 1001-nacht setting is niets zoals het lijkt: in betoverde bossen is de jager zélf de prooi, in vervloekte steden gaat een groot geheim schuil achter een breekbare vrede en in een magisch koninkrijk lijkt de magie voorgoed verdwenen.

People lived because she killed. People died because he lived.”

Zafira, de Jager

Aan het begin van het verhaal maken we kennis met Zafira, de Jager. In een wereld waarin vrouwen worden beschouwd als de oorzaak van het kwaad, ziet zij zich genoodzaakt om zichzelf te verkleden als man om zo voedsel te verschaffen aan haar dorp. Maar dit is niet zonder gevaar: niet alleen mag niemand haar ware identiteit te weten komen, elke tocht in het bos is tevens een flirt met de dood. Haar faam als Jager leidt er echter toe dat zij uitverkoren wordt om op queeste te gaan; op zoek naar een artefact dat de vloek over het koninkrijk zou opheffen en de magie naar het land zou terugbrengen. Maar dat is zonder de Sultan gerekend. Hij stuurt namelijk zijn zoon, Nasir, de Prins van de Dood, ook op pad om het artefact te vinden… en de Jager te doden.

“If I told you my name, would you bow? Or would you flee?”

Sterke personages

Hoewel ik Zafira een geweldig sterk personage vind, was het Nasir die vanaf het begin mijn hart stal. De moordenaar met een geweten, de man die constant balanceert op de grens tussen goed en kwaad. De chemie die al snel ontstaat tussen beide personages zorgt ervoor dat je als lezer helemaal kan verdwalen in deze magische, maar dodelijke wereld. De complexiteit die de continue afweging tussen plicht en gevoel met zich mee brengt, wordt op een heel echte en kwetsbare manier naar voor gebracht zodat je deze personages lang na de laatste pagina nog steeds niet uit je hoofd kan zetten.

Vertelperspectieven

Zafira en Nasir zijn de twee belangrijkste vertelperspectieven, maar ook Altair, de machtige generaal van de sultan, vervult een grote functie in het verhaal. Net zoals ik denken jullie nu vast “een generaal, waarschijnlijk een oud, serieus personage dat ervoor zal zorgen dat de letter van de wet steeds wordt nageleefd”. Maar niets is minder waar. Altair is een jonge, spontane levensgenieter die steeds voor de komische noot in het verhaal zorgt en die me regelmatig hardop heeft doen lachen. Hij kon niet sterker afsteken tegen de gereserveerde Nasir en zijn luchtigheid en speelsheid is vaak net wat het verhaal nodig heeft.

Een magisch en avontuurlijk verhaal over identiteit en angsten overwinnen

Poëtische ritme

Toen ik net begon in het boek moest ik even wennen aan de schrijfstijl. De zinnen zijn behoorlijk complex en ook de woordenschat is niet altijd even gemakkelijk. Zo zijn er heel veel Arabische termen die slechts 1 keer worden uitgelegd (geen paniek, er is een lijst en uitspraakgids op de site van het boek). Na enkele hoofstukken verlies je je echter volledig in het poëtische ritme van het verhaal en taalgebruik. Ik ben altijd een liefhebber van verhalen die me doen terugdenken aan de sprookjes van 1001-nacht, maar dit is veruit het beste boek van 2019 voor mij.

Het tweede deel van deze duologie, We Free the Stars, komt begin 2021 uit. Ik kan alvast niet wachten!

We hunt the flame van Hafsah Faizal krijgt 5 sterren van Jessica de Smedt.

Auteur: Hafsah Faizal