Een tijd terug las ik Harry Potter and the Philosopher’s Stone, het eerste deel uit de reeks over Harry Potter. Het was heerlijk om weer te duiken in die wondere wereld vol tovenarij. Nu is het de beurt aan het tweede deel in de serie: Harry Potter and the Chamber of Secrets. Benieuwd wat ik van dit boek vond? Je leest het in deze recensie!

In de vorige recensie over Harry Potter vertelde ik al dat ik de boeken voor het eerst in 2017 las. Het is nu drie jaar later en tijd om er weer eens opnieuw in te duiken, want deze verhalen gaan niet vervelen. Bijkomend voordeel: ik kan nu eens een recensie typen over de boeken in deze magische wereld.

Jong en oud

Vroeger zaten mijn vader en broertje samen voor de buis om de films te bekijken. Dat illustreert meteen wat zo goed is aan deze serie: niet alleen kinderen (want echt, deze reeks is bedoeld voor kinderen) zijn verzot op de avonturen van Harry, Hermione en Ron, ook ouderen genieten van deze magische wereld. Het maakt dus niets uit als jij je op dertigjarige leeftijd nog eens waagt aan deze boeken. De reeks is niet aan leeftijd gebonden en mede daardoor kun je de boeken ook prima een tweede (of derde, vierde, tiende keer) lezen.

Bebrilde jongeman

In Harry Potter and the Chamber of Secrets volgen we de bebrilde jongeman in zijn tweede jaar op Hogwarts. Na een afgrijselijke zomer bij zijn oom, tante en neefje kan hij niet wachten om weer af te reizen naar de gangen van Hogwarts. Hedwig zit al tijden opgesloten in een kooi, dus Hermione en Ron zijn nogal bezorgd omdat Harry niks van zich laat horen. Ron brengt daarom een bezoekje aan zijn goede vriend om te kijken hoe het met ‘m gaat. De bekende vliegende auto wordt voor het eerst geïntroduceerd.

Spannende avonturen

Ook in jaar twee staat Harry weer spannende avonturen te wachten. Er gebeuren gekke dingen op school -zelfs voor een school in hekserij en tovenarij. Studenten die verlamd worden gevonden, een de kat van … die meer dood dan levend lijkt te zijn. Al deze vreemde gebeurtenissen doen de geruchtenmolen draaien en Harry, Ron en Hermione zijn vastbesloten om uit te vinden wat er toch aan de hand is op Hogwarts.

J.K. Rowling

Harry Potter and the Chamber of Secrets is weer een heerlijk verhaal uit de pen van J.K. Rowling. Alle facetten die nodig zijn om een goed boek te schrijven zijn verweven in dit tweede deel. De nodige spanning, het schoolse leven dat soms nogal lastig kan zijn en opbloeiende liefdes. Ik vond dit boek zeker niet het beste boek uit de serie, maar deze eerste jaren op Hogwarts blijven toch een beetje magisch en interessant.

Doorlezen

Dit jaar ga ik niet zo rap door de boeken van Harry Potter heen als de eerste keer dat ik ze las, maar ik ben er van overtuigd dat ik binnen niet al te lange tijd ook deel drie, The Prisoner of Azkaban, zal openslaan. De spannende en magische verhalen blijven boeien. Ook als je toch al weet hoe het verhaal afloopt.

Harry Potter and the Chamber of Secrets van J.K. Rowling krijgt 4 sterren.

Ik lees de boeken van Harry Potter in het Engels, vandaar dat ik gebruik maak van de Engelse termen zoals Hogwarts.

Auteur: J.K. Rowling