Middels de jaarlijks terugkerende actie Geef een boek cadeau, stuitte ik op deze klassieker. In mijn jeugd heb ik dit boek altijd angstvallig gemeden, omdat ik dacht dat het een boek a la Kruistocht in Spijkerbroek zou zijn. Spoiler: dit was het niet. Afijn, gewapend met markeerstiften en tabs begon in aan dit veelgeprezen kinderboek van Jan Terlouw: Koning van Katoren.

Koning van Katoren is geen gewoon kinderboek. Hoofdpersoon Stach is geboren in de nacht waarop de koning van Katoren zijn laatste adem uitblies. 17 jaar later oppert Gervaas, de oom van Stach, dat Stach weleens de nieuwe koning kan worden. Zo brutaal als Stach is, legt hij dit voor aan de ministeraad. Zij zijn niet zo overtuigd van Stach, dus besluiten ze om Stach 7 opdrachten te geven. De ene opdracht onmogelijker dan de ander. Pas als Stach de opdrachten volbrengt, kan hij aanspraak maken op het koningsschap. Stach begint vol zelfvertrouwen aan de opdrachten, maar weet zelf niet hoe moeilijk ze zijn.

De 17-jarige Stach droomt er van koning van het land Katoren te worden. De oude koning is zeventien jaar geleden overleden en er is nog steeds geen opvolger gevonden. De zes ministers die het land – tijdelijk – besturen geven Stach zeven opdrachten, als Stach er in slaagt deze te vervullen wordt hij de nieuwe koning van Katoren. Maar zoeken de ministers eigenlijk wel een nieuwe koning?

Politiek boek

Terlouw, politicus bij D66 en inmiddels gepubliceerd auteur bij uitgever Van Holkema & Warendorf kwam in 1971 met Koning van Katoren bij dezelfde uitgever aan. Zij weigerden dit boek, omdat het te politiek zou zijn. Alle problemen die Stach moet oplossen om koning te worden, symboliseren politieke slash maatschappelijke kwesties. Zo symboliseert de geluidsoverlast van de vogels in Decibel de geluidsoverlast van auto’s, treinen en vliegtuigen en staat de draak van Smook voor milieuvervuiling.

Avonturenroman

Toch voeren deze kwesties niet de boventoon in het boek, helemaal niet wanneer een kind het boek leest. Zij lezen een prachtige avonturenroman waarin Stach een hels is door kwakzalver te ontmaskeren en een enge draak te verslaan. Als lezer ben je een van de Katorenen en hoop je vurig dat Stach zijn onmogelijke opdrachten voltooid om zo gekroond te worden tot koning.

Voor iedereen

Koning van Katoren is een boek voor jong en oud, omdat iedereen wat in dit boek kan zien. De verschillende opdrachten die kwesties symboliseren, de brutale en stoere jongen die onoverwinnelijk lijkt en een kleine kalverliefde die opbloeit. Kortom: een boek voor iedereen. Daarnaast is de schrijfstijl heel toegankelijk. Het is geen simpele Jip-en-Janneketaal, maar wel geschikt voor kinderen vanaf een jaar of tien.

Helaas heb ik dit boek pas voor het eerst gelezen. Ik ben namelijk enorm benieuwd wat ik van dit boek vond als ik hem in mijn jeugd gelezen had. Nu voelt het alsof ik het boek als kind én als volwassenen moest lezen om hem helemaal te ontcijferen.

Koning van Katoren is literatuur voor kinderen. Nu in de boekhandel te koop voor een luttele twee euro. Geef het boek dus aan je neefje, nichtje, broertje of zusje en laat ze zien hoe mooi boeken kunnen zijn.

Koning van Katoren krijgt 5 sterren.

Auteur: Jan Terlouw
Uitgeverij: Lemniscaat