De Japanse Haruki Murakami heeft zijn bekendheid vooral te danken aan zijn boek Norwegian Wood. Ik herlas dit boek en vandaag deel ik mijn mening! Lees gauw verder.

“And when I awoke I was alone
This bird has flown
So I lit a fire
Isn’t it good Norwegian Wood?

De titel van dit boek komt overeen met onderstaand nummer van The Beatles. Norwegian Wood is een verhaal over liefde en over volwassen worden.

Toru Watanabe is een eerlijke, stille en buitengewoon serieuze jonge student in Tokio. Hij is dol op een mooie jonge vrouw genaamd Naoko, maar hun wederzijdse liefde wordt getekend door de tragische dood van hun beste vriend jaren geleden.Toru went aan het campusleven en de eenzaamheid en afzondering die hij daar ervaart, maar Naoko kan de druk en verantwoordelijkheid van het leven niet verdragen. Terwijl zij zich verder terugtrekt in haar eigen wereld, vindt Toru aansluiting bij de andere studenten en voelt hij zich aangetrokken tot Midori, een jonge, onafhankelijke en seksueel geëmancipeerde vrouw.

Watanabe

Hoofdpersoon Watanabe is een ietwat stille jongen. Als student in Tokio volgt hij braaf zijn colleges, maar is niet bijster geïnteresseerd in zijn studie. Hij heeft vrijwel geen vrienden, behalve dan de losbandige vriend met wie hij zo nu en dan optrekt. De enige echte vriend die Watanabe ooit had was Kizuki, maar hij heeft zelfmoord gepleegd toen hij nog maar 17 jaar was.
Wanneer Watanabe weer eens door Tokio dwaalt, komt hij ineens het vriendinnetje van Kizuki tegen, Naoko. Een moeizame liefde ontvouwt zich, vooral omdat Naoko meerdere demonen met zich meeneemt.

Liefde, leven en dood

Norwegian Wood gaan over liefde, leven en dood en is een prachtige roman die ik nu voor de tweede keer heb gelezen. Dit boek was in 2017 ook mijn eerste kennismaking met de Japanse auteur Murakami en sindsdien verzamel ik zijn werk.
De schrijfstijl van Murakami is moeilijk te omschrijven. Haruki Murakami schrijft kraakheldere dialogen. Soms lijkt het net alsof het gesprek zich voor je neus afspeelt.

Thema’s

Murakami gebruikt veel van dezelfde, zware, thema’s in zijn boeken. Zo zijn depressie en zelfmoord grote thema’s in Norwegian Wood. Vrij zwaar, ja, maar de protagonist houdt hoop en hoop doet leven. Ten minste, in het geval van Watanabe.
De meeste romans van deze Japanse auteur bevatten elementen van magisch realisme. Niet iedereen vindt het leuk om te lezen hoe het katten regent en hoe een hoofdpersoon in een parellel universum terechtkomt, maar in Norwegian Wood is daar geen sprake van. Dit boek is namelijk, voor de schrijver, een uitstapje om te kijken of hij ook realistische verhalen kan schrijven. En dat kan hij.

Wat het boek zo bijzonder maakt is moeilijk uit te leggen. De schrijfstijl is bijzonder, de thema’s zijn zwaar maar dat valt goed te lezen en de personages zijn niet bepaald apart. Misschien is dat wel de kracht: het zijn gewone mensen die gewone dingen doen en die gewone gevoelens hebben. Niks extra’s. De boeken van Murakami, zo ook dit boek, hebben een duidelijk begin en eind. Niet iedereen zal dit waarderen, maar stap eens uit je comfortzone en probeer het. Misschien raak je wel net zo verliefd als ik.

Norwegian Wood van Haruki Murakami krijgt 5 sterren.

Auteur: Haruki Murakami
Aantal pagina’s: 320 pagina’s