Op internet las ik al vele lovende reacties op Perfecte resten van Helen Fields. Na zoveel goede bericht leek het me dan ook een mooie gelegenheid om 2020 te beginnen met deze gruwelijke thriller.

Op een afgelegen plek wordt een verbrand lijk gevonden. Het enige wat is overgebleven zijn botten, een aantal tanden en een stukje sjaal. Het lijkt erop dat dit de restanten zijn van de vermiste advocate Elaine. Het is de taak van de Frans-Schotse inspecteur Luc Callanach om dit mysterie op te lossen.

Op een afgelegen plek in de Schotse Hooglanden staat een lichaam in lichterlaaie. Al wat achterblijft om het slachtoffer te kunnen identificeren zijn tanden en een reepje stof. Tegelijkertijd schreeuwt een vrouw om hulp in een afgesloten kamer ergens in Edinburgh. Het is Luc Callanachs eerste werkdag bij de Schotse politie en hij krijgt direct een moordonderzoek toegewezen. Net vertrokken bij Interpol wil hij zich graag bewijzen bij zijn nieuwe team en directe collega Ava Turner. De moordenaar is een geduchte tegenstander die vakkundig zijn sporen weet uit te wissen. Het duurt niet lang tot er nog een vrouw wordt ontvoerd; Callanach begint een race tegen de klok om het slachtoffer te vinden voordat het te laat is. Maar het daadwerkelijke lot van de ontvoerde vrouwen is gruwelijker dan Luc ooit had kunnen vermoeden…

Nieuwe thrillerserie

Helen Fields schreef met Perfecte resten het eerste deel van een nieuwe thrillerserie. Deze serie gaat over inspecteur Luc Callanach die vanuit Frankrijk is gekomen om zaken in Schotland op te lossen. Op het omslag van het boek prijken teksten als: voor lezers van M.J. Arlidge en Samuel Bjørk. Het is terecht dat het werk van de auteur met deze andere thrillerauteurs wordt vergeleken. Perfecte resten leest makkelijk weg, maar heeft genoeg spanning om het boek in een zit uit te lezen.

Perspectieven

Perfecte resten wordt vertelt vanuit twee perspectieven: die van inspecteur Callanach en die van de vermeende dader. Als lezer weet je dus al snel hoe de vork in de steel zit en hoe fout het onderzoek dreigt te gaan. Vooral bij de komst van de arrogante daderprofiler Harris. Hij heeft al snel een totaal verkeerd beeld bij de dader en als lezer weet je dat hij goed fout zit.

Luguber

Field schrijft de meest lugubere scènes waar je je liever geen beeld bij wilt vormen. Zo heeft de moordenaar meerdere sadistische trekjes, waaronder het uittrekken van tanden bij zijn (nog) levende slachtoffers. Als je niet tegen dit soort gruwelijkheden kunt, kun je deze passages misschien beter eventjes overslaan.

Deze thriller, de eerste in een nieuwe serie over Callanach, heeft van alles wat: een enorm zieke, maar slimme dader, een getroebleerde inspecteur die zijn leven weer probeert op te pakken, lugubere scènes, verschillende verrassende plottwists en een vleugje romantiek. Tel daar de onderhuidse spanning bij op en je leest dit boek in één ruk uit. Een heerlijke thriller en ik ben benieuwd wanneer een nieuw deel uitkomt in Nederland.

Perfecte resten van Helen Fields krijgt 4,5 sterren.

Auteur: Helen Fields
Uitgeverij: Ambo Anthos