Tim Hofman heeft na zijn succes in 2017 met de bundel Gedichten van de broer van Roos een nieuwe gedichtenbundel uitgebracht: Grappig jammer. Met ruim 70 gedichten over leven, dood, liefde, religie en de maatschappij kun je je weer even vermaken.

In Gedichten van de broer van Roos maakte Nederland kennis met de gedichten van Tim Hofman. Er zijn 40.000 exemplaren van de bundel verkocht en dit kun je wel een mijlpaal noemen: dit gebeurt namelijk niet zo vaak met dichtbundels. Het leuke van zijn eerste bundel was de variëteit aan gedichten. Zo las je kleine grapjes, rijmende stukken, taaltechnische rijmpjes en soms een puzzel. Hierdoor bleef je geprikkeld en kon je op elke bladzijde weer iets anders vinden. Heeft hij dit in Grappig jammer weten te evenaren?

Er was gelukkig nog genoeg om over te schrijven na zijn eerste bundel Gedichten van de broer van Roos. Tims nieuwe bundel Grappig jammer staat vol met werk over leven en dood, (mislukte) relaties, seks, religie en de maatschappij: thema’s die ook in zijn generatie de hoofdrol spelen. Zijn schrijfstijl is luchtig, maar schuwt niet om je mee de diepte in te trekken. Een boek met grappen, innemende persoonlijke anekdotes en taaltechnische vernuftigheden.

null

74 gedichten

Hofman heeft 74 gedichten weten neer te pennen voor zijn tweede dichtbundel. Sommige gedichtjes hebben maar vier woorden, terwijl een ander gedicht drie pagina’s bestrijkt. Voor ieder wat wils dus, in deze bundel. En ook in deze bundel kun je weer leuke grapjes en puzzeltjes vinden, zodat je jouw eigen hersens ook eens kunt kraken. Hij is weer flink met woorden en letters in de weer geweest om tot leuke, grappige versjes en rijmpjes te komen.

Woordspelingen

In Grappig jammer zitten tal van woordspelingen. Hier moet je wel van houden om het te waarderen. Zo zijn er veel grapjes verstopt in de titels van de rijmpjes, denk aan HomeEO en Julia, HuweLijk en Drepressie. Soms zijn de woordspelingen sterk, soms gewoon heel flauw, maar ook dat kan je een lach bezorgen.

Thema’s

We kennen Tim Hofman vooral als presentator. In die hoedanigheid kaart hij maatschappelijke kwesties aan en weet hij zware onderwerpen luchtig te brengen, denk hierbij aan de programma’s #BOOS, Over mijn lijk en Je zal het maar hebben. Die lijn zet hij ook voort in zijn gedichten. Zo krijg je een deel 2 van Marketingplan van een timmerman waarin hij kritisch kijkt naar het verhaal van Jezus, laat hij in het gedicht HomeEO en Julia Andries Knevel en Kees van der Staaij het bed met elkaar delen en pleit hij voor vrije liefde en er worden (onder andere) doodswensen uitgesproken. En al deze onderwerpen worden met een lach gebracht. Naast die zware onderwerpen is er ook heus ruimte voor vrolijkheid en (soms kapotte) liefde. Zo schrijft in Mona Lize over zijn vriendin, laat hij zien dat hij wat zelfspot heeft wat betreft zijn studies en is zijn credo: Ik drink dus ik besta. Kortom, deze bundel doet heel wat thema’s aan en hij schroomt niet om sommige kwesties te benoemen hoe ze zijn.

Juist dat benoemen van sommige kwesties maakt die bundel sterk. Af en toe is het bijna pijnlijk om te lezen, maar wel de waarheid. Meteen een reden waarom je niet #BOOS op ‘m kunt worden door sommige uitspraken. Benieuwd over wat soort uitspraken ik het dan heb? Dan zal je toch echt de bundel moeten kopen.

Doorgewinterde poëzielezers zullen dit boek misschien niet bekoren, maar het is een mooie manier om kennis te maken met de wondere wereld van gedichten. Laat je verrassen, ontroeren en lachen en dan sla je dit boek vanzelf met een goed gevoel dicht.

Grappig jammer van Tim Hofman krijgt 4 sterren.

Auteur: Tim Hofman
Uitgeverij: Meulenhoff