Zo’n tien jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met de wereld van Twilight. De dvd’s zijn stukgedraaid en ik kan de eerste film meespreken (verder heb ik geen probleem, hoor). Ik besloot om dit boek nog eens te herlezen om te kijken of ik nog steeds zo’n fangirl ben, tien jaar later. Laat alvast weten: was jij #teamEdward of #teamJacob?

Een paar disclaimers: ik was een extreme fan. Alle Hitkranten en andere roddelbladen werden aan gort geknipt om maar foto’s van de vampiermensen eruit te halen en mijn deur hing letterlijk vol met alle knappe vampiers en wolven. Twilight heeft dus nogal een warme plek in mijn hart, maar ik was enorm benieuwd hoe ik dit verhaal tien jaar later zou beleven. De belevingswereld van het veertienjarige meisje toen en de vierentwintigjarige vrouw nu is tóch anders.

Als Bella Swan naar het regenachtige Forks verhuist en de mysterieuze en aantrekkelijke Edward Cullen ontmoet, neemt haar leven een spannende wending. Edward, met zijn krijtwitte huid, gouden ogen en betoverende stem, is zowel onweerstaanbaar als ongenaakbaar. Tot nu toe heeft hij zijn ware identiteit verborgen weten te houden, maar Bella is vastbesloten achter zijn geheim te komen. Wat Bella zich niet realiseert, is dat ze haar leven en dat van anderen in gevaar brengt naarmate ze hem beter leert kennen. En misschien is het zelfs al te laat…

De boom van goed en kwaad

De omslag van Twilight kenmerkt zich natuurlijk door die rode appel. De appel die symbool staat voor de verboden vrucht van de boom van goed en kwaad uit de Bijbel. En dat is waar dit boek om draait. Goed en kwaad. Bella, het mensenmeisje, verlangt intens naar het slechte, de vampier Edward. Omgekeerd is dit natuurlijk precies hetzelfde. En zoals Eva in de Bijbel moeite had om deze verboden vrucht te weerstaan, zo hebben Edward en Bella ook moeite om de vrucht te weerstaan. Wat dat betreft is het verhaal heel herkenbaar. Willen we niet allemaal weten hoe het voelt om fout bezig te zijn?

Stephenie Meyer is flink binnengelopen met deze reeks en dat heeft ze heel goed gedaan. Het verhaal leest enorm lekker weg. Het gevaar van de bloeddorstige vampier Edward ligt natuurlijk altijd op de loer, maar het geheim bewaken speelt ook een belangrijke rol in dit boek.

Meeslepend liefdesverhaal

Twilight is een meeslepend liefdesverhaal en is prima te lezen voor jonge en oudere lezers. Toch kijk je er tien jaar later iets anders naar. Zo zijn de rollen wel heel conservatief verdeeld. Edward is vrij obsessief jegens Bella, maar dit komt ook door Bella. Bella is natuurlijk, in de ogen van Edward, een extreem fragiel mensenmeisje en hij wil dit mensenmeisje niet kwijt. Waar je hartelijk om kunt lachen is de humor van Edward. Zijn kleine pesterijen laten je lachen. Zo misbruikt hij zijn gave nogal eens, vooral wanneer het om jongens gaat die Bella willen versieren.

Ja, dit boek is toch fijn om te lezen. Als je het vergelijkt met de film (die te zien is op Netflix) zijn er toch veel verschillen. Zo ontdekt Bella in het boek vrij snel dat Edward een vampier is en dit was toch een shock. Het is dan ook geen hoogstaande literatuur, maar een meeslepend verhaal over onmogelijke liefde. Er zijn nog drie delen in de Twilight Saga. Grote kans dat ook deze delen opnieuw worden gelezen. Gewoon, om mij weer eventjes veertien te wanen.

“And so the lion fell in love with the lamb…” he murmured. I looked away, hiding my eyes as I thrilled to the word.
“What a stupid lamb,” I sighed.
“What a sick, masochistic lion.”