Van Saskia Noort zijn we vooral haar thrillers (denk aan De eetclub, Nieuwe buren en Huidpijn) gewend, maar in 2018 bracht ze de roman Stromboli uit. Tijdens de afgelopen hittegolf nestelde ik mij in een badje en begon aan dit boek. Vandaag volgt de recensie! Lees gauw verder en kom meer te weten over dit boek.

In Stromboli gaat een succesvolle schrijfster na haar gestrande huwelijk op retraite bij een goeroe op het vulkanische eiland Stromboli. Na wat interviews te hebben uitgespit lijkt het dat deze roman een aantal autobiografische kenmerken kent… Niet alleen omdat hoofdpersoon Sara ook een auteur is.

Honderdduizenden lezers genieten wekelijks van de column van het schrijversechtpaar Sara Zomer en Karel van Bohemen, waarin ze ogenschijnlijk openhartig verslag doen van hun gezinsleven. Maar achter de façade van hun bohemienbestaan ettert al jaren een dagelijks leven vol afgunst, wrok en zelfs geweld. Na weer een nachtelijke uitbarsting is het genoeg: Sara besluit Karel te verlaten.

Al snel komt Sara alleen te staan – niemand wil nog iets met haar te maken hebben. Om haar leven weer op de rails te krijgen boekt ze een retraite op het idyllische Italiaanse vulkaaneiland Stromboli. Onder leiding van een wereldvermaarde goeroe geeft ze zich met een bont gezelschap lotgenoten over aan rollenspellen en oefeningen die steeds een stap verder gaan.

Wat een nieuwe start had moeten worden, mondt uit in een afdaling naar regionen van haar verleden die ze het liefst verborgen had gehouden.

Verkrachting

Het boek begint vrij heftig. Noort beschrijft een verkrachting die hoofdpersoon Sara als veertienjarige heeft meegemaakt tijdens een feestje. Deze afschuwelijke gebeurtenis loopt als een rode draad door het boek en bepaalt haar leven. Zo past Sara zich tegenwoordig veel te vaak aan aan de mensen om haar heen. Het perfecte plaatje dat ze door haar ouders opgedrongen heeft gekregen, probeert ze tegenwoordig werkelijkheid te laten worden, maar Sara komt erachter dat dat het niet is. Na een zoveelste ruzie met man Karel vertelt ze het nieuws: ze wil scheiden.

Retraite

Na deze aankondiging krijgen Sara en Karel, maar ook vrienden van Sara, te maken met een breed palet aan emoties. Van haat naar verdriet, wanhoop. Alles passeert. Als man Karel samen met de kinderen op vakantie gaat, besluit zij om een retraite naar Stromboli te boeken. Ze hoopt daar haar demonen te verdrijven en het geluk en de zin van het leven opnieuw te vinden.

Personages

Eenmaal op Stromboli aangekomen, leert ze een gevarieerd scala aan mensen kennen. Zo hebben we de goeroe. Een man die nogal vol van zichzelf is. Een paar fanatieke aanhangers van deze goeroe mogen ook niet ontbreken en om de boel wat spannender te maken zijn er ook twee mannen mee op deze retraite. Hier begint haar zoektocht pas echt, maar of dat nou de uitwerking heeft die ze had gehoopt…

Vervelend

Sara Zomer wordt sinds haar veertiende al geteisterd door de verkrachting die zij meemaakt. In alles wat ze doet hoort ze constant haar verkrachter in haar achterhoofd: “Vies wijf”. Dit maakt Stromboli soms weerzinwekkend, in de positieve en de negatieve zin van het woord. Het is natuurlijk een beladen onderwerp en Noort weet goed de vinger op de zere plek te leggen door dit onderwerp zo aan te snijden. Desalniettemin kan het soms vervelend werken, en helaas is dat soms ook wat er gebeurt met mensen die een verkrachting hebben meegemaakt. Hetgeen het meest tegen de borst stuit is de koppigheid van Sara. Ze heeft harde knaken betaald om op dat idyllische vulkaaneiland te zitten, maar écht haar demonen ondergaan, durft ze niet. Zo komt ze nogal vermoeiend over. Daarom is dit boek ook zo’n tweestrijd: enerzijds heb je het heftige onderwerp waar je als lezer mee moet dealen, anderzijds wil je dat Sara het oplost en niet zo koppig blijft.

Schrijfstijl

Ondanks de koppigheid en tweestrijdigheid van Sara leest dit boek enorm vlot. Het is een fijn boek voor aan het strand. De schrijfstijl is prettig, waardoor je blijft doorlezen. Na het dichtslaan van het boek kun je Sara en haar eigenwijsheid enigszins vergeten, waardoor je Stromboli toch met een goed gevoel dichtslaat.

Stromboli krijgt 3,5 sterren.

Wil je graag nog meer artikelen lezen? Check dan zeker deze links:

Recensie: Mijn zusje, de seriemoordenaar – Oyinkan Braithwaite