Onlangs bespraken we het eerste deel uit de Truth or Dance-trilogie van Chinouk Thijssen. Vandaag bespreken we het tweede deel in deze spannende serie vol geheimen, intriges en mysterieuze berichtjes. Benieuwd wat we van deze Young Adult Thriller vonden? Lees gauw verder.

In Break a Leg, het tweede deel uit de Truth or Dance-trilogie, gaan India en haar vriendinnen na de zomer naar het conservatorium. Het lijkt erop alsof de groepschat Truth or Dance India en haar vriendinnen met rust laat, maar we weten allemaal dat er nog een derde deel komt…

DACHTEN JULLIE DAT HET NU WAS AFGELOPEN? THINK AGAIN. TRUTH OR DANCE BEGINT NU PAS ECHT. Dit jaar zou alles anders worden. Maar nu India is toegelaten tot de vervolgopleiding van het conservatorium wordt ze ook daar lastiggevallen. Via de groepschat Truth or Dance stuurt een anomieme stalker haar en haar vriendinnen Lisa, Nikki en Zoë nieuwe opdrachten – nog gevaarlijker en met nog ergere gevolgen als ze niet gehoorzamen. De meiden leven voor het ballet, maar zijn ze klaar voor een dans des doods?

Het verhaal gaat verder

De meiden zijn jongvolwassen en gaan naar het hbo om hun dansopleiding te vervolgen. De vier vriendinnen zijn nu helaas niet helemaal meer compleet en het lijkt erop dat die mysterieuze Truth or Dance nog lang niet klaar is. Thijssen laat je hoofd tijdens dit tweede deel wederom overuren draaien. Verdenkingen zijn er alom, maar je wordt telkens, zo lijkt het, op het verkeerde been gezet.

Pretty Little Liars en giechelde meisjes

Dit tweede deel is ook wel een tikje heftiger dan het eerste deel. De Pretty Little Liars vibe komt goed naar voren en dat kan een klein heikel punt worden. Het verhaal wordt soms namelijk iets te ongeloofwaardig door de heftige gebeurtenissen. Wat soms ook stoorde, was het verliefde, meisjesachtige gedrag. De personages zijn jongvolwassen, maar wanneer er jongens in het spel komen, veranderen de personages soms in giechelende tieners. Zo zitten de studenten na de lessen bij elkaar een drankje te drinken, maar er wordt vooral gebloosd en gegiecheld vanwege eventuele romances die tussen verschillende personages opspelen.
Wat wel leuk was om te lezen, was de diversiteit die Thijssen wil schetsen. Op de opleiding zitten namelijk ook twee homoseksuelen jongens die gevoelens voor elkaar hebben, maar omdat ze uit verschillende milieus komen, lijken er problemen te ontstaan. Dit is heel subtiel uitgewerkt, maar was heel goed om te lezen. Door deze uit het leven gegrepen situaties gaat het verhaal veel meer leven.

En dat einde!

In de vorige recensie gaf ik al aan dat de schrijfstijl erg vlot is, maar soms ook vrij simpel. Toch vlieg je ook weer door dit boek heen doordat de spanning continu aanblijft. Het boek is soms nogal onwaarschijnlijk en afgezien van de giechelende meisjes wel de moeite waard om te lezen als je van dit genre houdt. En als je dan het boek bijna uit hebt, dan vraag je je toch af: Hoe kan Chinouk Thijssen ons dit einde nou weer aan doen? Gelukkig hoeven we niet lang te wachten, want in oktober van dit jaar komt alweer het laatste deel uit. Je kunt ‘m hier alvast pre-orderen.

Break a Leg van Chinouk Thijssen krijgt 3,5 sterren!

Wil jij nog meer young adult tips? Check deze recensies van BOOX:

Caraval – Stephanie Garber