Childhood is not from birth to a certain age and at a certain age The child is grown, and puts away childish things. Childhood is the kingdom where nobody dies.

Deze prachtige quote uit een gedicht van Edna St. Vincent Millay past perfect bij het boek dat we vandaag gaan bespreken. Onlangs las ik namelijk het kinderboek De magische apotheek van Anna Ruhe en vandaag laat ik weten wat ik van dit magische boek vind.

Dat omslag! Het boek spreekt in de boekhandel al van veraf: neem mij mee! En dat is dan ook gebeurt. En het boek is gelezen. De magische apotheek is een kinderboek voor kinderen van ongeveer 8 tot 12 jaar. Het boek wordt aangeprezen met de tekst: voor fans van Harry Potter. Nu is de schrijver van dit stuk een late Harry Potter-ontdekker, maar zeker fan. Laten we eerst eens gaan lezen waar dit boek over gaat.

Het ruikt vreemd in de oude villa, naar… naar wel duizend dingen tegelijk! Dat is het eerste wat Lucie aan haar nieuwe thuis opvalt. Maar die geuren lijken nergens vandaan te komen en de sleutel die Lucie onder een vloerplank vindt, lijkt in geen enkel slot te passen. Is er soms een verborgen kamer in de villa?
Samen met haar jongere broertje Benno en hun buurjongen Mats gaat Lucie op onderzoek uit. Als ze de geheime kamer in de villa vinden, kunnen de kinderen hun ogen niet geloven: de muren hangen van de vloer tot aan het plafond vol met planken. En op die planken staan duizenden flesjes, waarin de heerlijkste parfums borrelen en glinsteren! Al snel komen ze erachter dat achter het glas niet alleen de heerlijkste geuren schuilen, maar ook talloze gevaren. En één flesje kan zelfs beter voorgoed gesloten blijven…

Prachtige illustraties

Laten we beginnen met de illustraties. De illustraties zijn van Claudia Carls en zijn prachtig. Elk hoofdstuk begint met een mooie illustratie (laten we wel eerlijk wezen, er zijn ongeveer drie illustraties die elkaar steeds afwisselen) en tussendoor zitten ook een aantal illustraties die goed aansluiten op het verhaal. Dit maakt het zoveel interessanter, omdat je hierdoor een goed beeld krijg van de magische apotheek die Lucie en haar broertje Benno onder hun oude, krakende huis vinden. Daarnaast vind je achterin het boek ook een poster met alle geuren en hun krachten die in het boek voorkomen, zo heb je altijd een klein naslagwerk bij de hand.

Spanning en magie

Het is een vrij spannend verhaal en de spanning is continu aanwezig. We komen er al snel achter dat de geuren uit de magische apotheek niet helemaal veilig zijn en dat er geheimen schuilgaan achter die apotheek. Want wie heeft die apotheek geopend? Waarom moet je zoveel moeite doen om er te komen? Broer Benno en zus Lucie proberen dit allemaal uit te zoeken, maar dat loopt niet helemaal goed af. De kinderen komen voor allemaal uitdagingen te staan die ze, hoe kan het ook anders, wel overwinnen.

Het eerste deel van een trilogie

Als je van een beetje magie en spanning houdt, dan is dit zeker een boek voor jou (of je neefje, nichtje, zoon of dochter). Het boek stond wel bol van de spelfouten en dat was zeker jammer. Voor kinderen zal het minder opvallen, maar een volwassene moet hier wel rekening mee houden, want het kan zeker storen.
Het leuke aan dit boek is: dit is het eerste deel van een trilogie! Er komen dus nog meer avonturen van Lucie en Benno aan met de magische apotheek als leidraad. Het volgende boek verschijnt in november van dit jaar!

Dit boek krijgt 4 sterren.

Wil jij nog meer kinderboekentips? Check dan zeker eens deze artikelen:
Een boekje opendoen met Annette #2