Pageturners zijn heerlijk tijdverdrijf. En thrillers kunnen een perfecte pageturner zijn. Onlangs las Elsemarijn het nieuwe boek van Ruth Ware, De dood van mevrouw Westaway. Vandaag wordt dit boek op onze blog besproken.

De thrillers van Ruth Ware heb ik met gemengde gevoelens gelezen. In een donker, donker bos was binnen één dag uit, maar over De vrouw in suite 10 heb ik wat langer gedaan. Nu was het de beurt aan De dood van mevrouw Westaway. Ook dit boek is een psychologische thriller waarin familiegeheimen centraal staan.

Als Harriet “Hal’ Westaway onverwachts een brief ontvangt met het bericht dat ze een flinke erfenis krijgt van haar overleden grootmoeder, is dat goed nieuws. Ze heeft namelijk schulden en de schuldeisers worden steeds agressiever. Er is één probleem: de echte grootouders van Harriet zijn al meer dan twintig jaar geleden overleden. De brief is naar de verkeerde persoon gestuurd! Vanaf dat moment kan Harriet niet meer terug en moet ze volhouden dat zij de kleindochter is, anders loopt ze het risico dat ze alles verliest, zelfs haar leven…

Eerlijk bekennen: het is even inkomen, hoor, in dit boek. De spanningsboog is niet meteen aanwezig. Dat Ruth Ware van Hal een waarzegster had gemaakt moest misschien enige spanning geven, maar dit was ver te zoeken en de schuldeisers die achter Hal aanzitten, maakte het niet meteen spannend. Wel zorgde dit element voor een onderhuidse spanning, licht voelbaar, maar aanwezig. Deze spanning blijft in meer en mindere mate doorlopen.

Over dit boek kan niet te veel worden uitgeweken, want spoilers! Maar een paar dingen kunnen wel gezegd worden. Het was geen read-in-one-day, maar dit is tot nog toe het beste boek van de hand van Ruth Ware. Het plot is heel slim bedacht, maar komt zo langzaam op gang. Hierdoor raak je af en toe de interesse kwijt en raak je snel afgeleid. Wees hierop voorbereid en verwacht dan ook geen vliegensvlugge pageturner. De dood van mevrouw Westaway leest meer als een spannende roman en is geen keiharde thriller.

Dit boek krijgt 3,5 ster.

Auteur: Ruth Ware
Uitgeverij: Luitingh Sijthoff