Een nieuwe thriller van dé thrillerauteur van dit moment: M.J. Arlidge. Deze Britse thrillerauteur heeft bekendheid verworven met zijn serie waarin inspecteur Helen Grace de hoofdrol speelt, maar nu heeft hij een standalone geschreven. Vandaag laten wij jou weten wat we van Kom je spelen? vonden.

Het omslag laat zien dat het boek van dezelfde auteur is, maar het is zodanig aangepast dat je al snel door hebt dat het geen vervolgdeel is van de Helen Grace-serie. Kom je spelen? is namelijk zijn eerste standalone van ruim 500 pagina’s. Een lekkere dikke pil, maar zoals je van zijn andere boeken gewend bent, leest ook deze zeer rap. Door de korte hoofdstukjes blijf je maar doorlezen en voor je het weet zit je al op de helft.
Chicago wordt opgeschrikt door de moord op twee jonge twintigers, beiden zijn gruwelijk verminkt. Er wordt al snel gedacht aan een seriemoordenaar. De politie heeft grote moeite om erachter te komen wie de dader is. Hij is berekenend en gaat erg zorgvuldig te werk. Het enige verband tussen de twee moorden is een jonge vrouw, Kassie. Zij beweert dat ze voorafgaand aan de moorden al wist wanneer deze zouden plaatsvinden.

Vanaf het moment dat Adam Brandt Kassie op het politie-bureau ontmoet, is hij door haar gefascineerd. Alles wat zij hem vertelt, maakt dat hij twijfelt aan zijn deskundigheid. Dan loopt Kassie naar buiten, knoopt een sjaal voor haar ogen en steekt blind de straat over, dwars door het verkeer. Als hij haar na afloop vraagt waarom ze niet bang was te verongelukken, antwoordt ze: “Omdat jij mij zal doden.’

In dit boek volgen we geen inspecteur, maar een psycholoog. Adam Brandt wordt vaker ingeschakeld als er verwarde personen bij een misdrijf zijn betrokken. Zo komt hij ook in aanraking met Kassie. Een jong meisje dat hem meteen intrigeert. Kassie is opgepakt door de politie omdat ze een meneer zou hebben aangevallen op straat. Nog geen vierentwintig uur later wordt dezelfde meneer dood en verminkt aangetroffen in zijn eigen kofferbak. Reden genoeg voor de politie in Chicago om Kassie nogmaals na te trekken, want zij is de persoon geweest waar hij het laatst mee in contact is geweest.
Al snel blijkt dat Kassie een speciale gave heeft: ze kan de dood zien wanneer ze iemand in de ogen aankijkt. Dit verhaal wordt niet geloofd en ook Adam Brandt heeft een hard hoofd in de geloofwaardigheid van dit verhaal. Intussen lees je Kassies eigen ervaringen, waardoor je weet hoe het verhaal werkelijk zit: behalve dan wie die moord heeft gepleegd.
Door dit bovennatuurlijke aspect is dit boek misschien niet voor iedereen weggelegd. Arlidge heeft het voor elkaar gekregen om deze gave zo natuurlijk mogelijk over te brengen, maar voor iemand die totaal niet in dit soort dingen geloofd, zal dit boek eerder op fantasy lijken dan een spannende thriller.
De spanningsboog in het boek valt soms een beetje weg, maar toch blijf je doorlezen. De thriller is wel kenmerkend Arlidge en sommige fans van de Helen Grace-serie zullen dit boek of helemaal geweldig vinden of helemaal geen bal aan. In dit boek ben je namelijk niet helemaal betrokken bij het onderzoek van de politie, maar volg je Kassie en de psycholoog. Dit geeft een heel andere dimensie dan zijn eerdere boeken.
Dit boek was zeer geslaagd. Het heeft alle ingrediënten voor een spannende thriller die je in zijn greep houdt.
Dit boek krijgt 4,5 sterren.
Zou jij dit boek ook willen lezen?