Truth or Dance, het eerste deel in de nieuwe youngadulttrilogie van de Nederlandse auteur Chinouk Thijssen las ik in één middag uit. Vandaag vertel ik wat ik er van vond en of ik in mei ook het tweede deel, Break a leg, ga lezen.

Chinouk Thijssen is naast auteur ook bookstagrammer en booktuber. Ze bracht al meerdere boeken uit, maar dit boek was het eerste dat ik van haar las. Ik twijfelde lange tijd, maar besloot –nota bene op YALFest – dat ik er toch voor zou gaan. De dag na YALFest was er eentje voor de beentjes omhoog, met je gezicht in de zon en een boek in de hand.

Toen ik begon met lezen, vroeg ik mezelf al vrij snel af of dit boek wel voor mij was weggelegd. Ik ergerde me in het begin aan de simpele zinnen en het veelvoudig gebruik van bepaalde woorden. Een gemengde recensie zal volgen.

Truth or Dance. Zo heet de chatgroep waar India, Lisa, Nikki en Zoë opeens aan worden toegevoegd. De meiden dachten dat ze gewoon auditie konden doen om toegelaten te worden tot de balletopleiding, maar dat blijkt een vergissing. Via de app ontvangen ze allerlei rare opdrachten, die ze moeten uitvoeren om kans te maken op een plekje. Ze willen niets liever dan dansen, maar zijn ze bereid daarvoor over lijken te gaan?

Truth or Dance vertelt het verhaal vanuit India. Een meisje dat gek is van ballet en daar graag haar toekomst van wil maken. Daarom zit ze ook op een balletschool en wordt ze gezien als een van de beste ballerina’s van haar jaar. Ook als je niets met ballet van doen hebt, is dit boek goed leesbaar. Voordat het boek begint, staat er een soort register met de vakjargon die vaak voorkomt. Zo kun je je tijdens het verhaal een goede voorstelling maken van alle danspassen en andere termen die je als leek misschien niet meteen bekend voorkomen.

Voor de doelgroep is dit boek echt perfect. Het verhaal zit goed in elkaar en je blijft malen en je afvragen wie nou de persoon achter die vervelende berichten is. Ikzelf stoorde mij wel aan de makkelijke zinnen, maar dit heeft meer met mij te maken dan met de auteur. Ik behoor niet per se tot de doelgroep, maar voor de personen die wel tot de doelgroep behoren zal dit boek zeker goed aansluiten.

Truth or Dance heeft een groot open einde, maar daar komt in mei gelukkig een eind aan, want dan komt deel 2 van de trilogie, Break a leg, uit. Ook dit boek ga ik zeker lezen, want ik wil heel graag weten wat er gebeurt met de vier balletvriendinnen.

Dit boek geef ik 3,5 sterren.

Heb jij al een boek van Chinouk Thijssen gelezen?