Van een goede thriller kan ik enorm genieten. Een beetje psychologie, mysterie en een dosis vaart doen het vrij goed. Onlangs las ik De huizenruil van Rebecca Fleet en dit boek zou al deze elementen moeten bevatten. Vandaag laat ik jullie weten wat ik van dit boek vond!

De huizenruil is een psychologische thriller en is weinig bloederig. Het echtpaar Caroline en Francis krijgen een aanbod om een week van huis te ruilen en dit is precies wat zij nodig lijken te hebben. Even ontspannen aan hun dagelijkse sleur en nieuw leven brengen in hun relatie.

Als Caroline en Francis een aanbod krijgen om voor een week van huis te ruilen – van hun stadsappartement naar een groot herenhuis in een groene, chique Londense buitenwijk – hoeven ze geen twee keer na te denken. Ze willen maar wat graag even ontsnappen aan hun huis, hun drukke jonge zoontje, en de spanningen die hun huwelijk naar het randje van de afgrond hebben gebracht.

Maar terwijl ze hun relatie proberen te redden toont de buurvrouw wel erg veel interesse in hun activiteiten. Ook ontdekt Caroline steeds meer aanwijzingen in het huis: aanwijzingen dat iemand haar goed kent. De bloemen in de badkamer, haar lievelingsmuziek. Het lijkt erop dat degene met wie ze hebben geruild veel van haar weet, en misschien zelfs de geheimen kent die ze zo wanhopig probeert te vergeten.

Dit boek gaat onder je huid zitten, maar heeft ook een aantal kleine minpuntjes. Het taalgebruik kun je soms omschrijven als ouderwets, waardoor de dialogen iets minder geloofwaardig worden. De spanning is goed opgebouwd en je krijgt druppelsgewijs steeds meer informatie over die buurvrouw en de geheimen van het echtpaar. Het verhaal wordt in thuis en weg verteld door Caroline, dat wil zoveel zeggen als het heden en het verleden. Hierdoor krijg je steeds kleine beetjes informatie die bij het plot allemaal samenkomen.

Het verhaal ontpopt zich heel mooi en alle puzzelstukjes vallen langzaam op hun plaats. Dit is echt een heerlijke thriller om even tussendoor te lezen. Je vliegt door het boek door de fijne schrijfstijl (soms ietwat ouderwets dus), maar ook door de afwisselingen van perspectieven. Het is een redelijk origineel verhaal dat na dichtslaan veel verschillende emoties kan oproepen. Benieuwd? Dan moet je hem zelf lezen.
Je kunt dit boek bij jouw (online) boekhandel voor €15,99 kopen!

Ik geef dit boek 4 sterren!

Ga jij dit boek lezen?