Welcome to Caraval, where nothing is quite what it seems! Al een hele tijd terug las ik dit magische boek en met het laatste boek in aantocht, vond ik het wel eens tijd om een recensie te schrijven. Dit boek is in Nederland eerder uitgegeven onder de naam Het zwarte hart. Lees hier wat ik van Caraval vond.

Eerlijk is eerlijk: fantasy is niet per se mijn genre. Ik heb genoten van Harry Potter, maar daar blijft het ook wel bij. Toen ik in 2017 enorm veel goede reacties hoorde over Caraval, besloot ik hem toch maar te kopen en te lezen. In eerste instantie hield ik daar gemengde gevoelens aan over. Maar wat ik op dat moment nog niet wist, is dat Caraval het eerste deel van een trilogie zou zijn. Dat maakt dat ik ruim een jaar na lezen toch anders op dit eerste deel terugkijk.

De zussen Scarlett en Donatella ontvluchten uit angst voor hun wrede vader het kleine, afgelegen eiland waar ze wonen. Ze worden daarbij geholpen door de o zo verleidelijke maar onuitstaanbare Julian. Ze komen terecht op Dromeneiland, waar de jaarlijkse voorstelling van Caraval wordt gehouden. Het publiek speelt mee in een dodelijk spel en moet achterhalen wat fantasie is en wat echt. Vlak na aankomst op het eiland verdwijnt Donatella, en Scarlett kan maar aan één ding denken: haar zus terugvinden voor de boosaardige Meester van Caraval haar vindt en er doden vallen…

Dit fantasy verhaal heeft naast de magische elementen ook een hoog spanningsgehalte. Dat maakte dit boek zeker heel leuk, maar soms stoorde ik me op de manier waarop de twee zussen met elkaar omgingen. Scarlett en Donatella zijn twee heel verschillende zussen. De een is wat terughoudend, terwijl de ander volop van het leven wil genieten en de wereld wil ontdekken. Zoals je kunt begrijpen, kan dit soms aardig botsen. Dat is dan ook precies het pijnpunt voor mij van dit boek. De verschillen waren soms ergerlijk groot, waardoor ik uit de spanning en de magie van het verhaal werd gehouden.
Desondanks vind ik dit boek heel leuk en heb ik wel genoten, op sommige passages na. Het is een goed boek als je nog niet zo bekend bent met het fantasygenre. Ik heb een tijd lang getwijfeld of ik überhaupt het tweede deel wilde hebben, maar heb toch besloten om te vervolgen met deze serie. Legendary staat al even in de kast, maar ik hoop hem zo snel mogelijk te kunnen lezen, zodat ik ook het laatste deel, Finale, kan uitlezen. Daarnaast is die cover natuurlijk ook prachtig, alleen daarom al zou je ‘m in de kast willen hebben.

Heb jij Caraval en Legendary al gelezen? Laat ons weten wat je ervan vond!