Het circus is altijd een mindfuck en dat is in dit circus niet anders. Volg de protagonist in zijn zoektocht naar zijn beste jeugdvriend Magnus. De hoofdpersoon is altijd al een buitenbeentje geweest. Hij keert zich op school af van de hardrockers, omdat hij een echte synthpopfan is. Samen met zijn koptelefoon kan hij zichzelf zijn. Na school ziet hij vaak een jongen staan bij het postkantoor en daar begint een diepgewortelde vriendschap.

Kom in ‘Het circus’ binnen in het universum van Jonas Karlsson, schrijver en acteur bekend van ‘The Snowman’, waar alles normaal lijkt, maar ook niets is wat het lijkt. De hoofdpersoon is – als vanouds bij Karlsson – een jonge man, single; hij houdt van muziek en struint vaak rond in de plaatselijke platenzaak, werkt in een broodjeszaak, en maakt zich niet al te veel zorgen over de dag van morgen. Tot hij op een dag met vriend Magnus het circus bezoekt, en zijn vriend tijdens een goochelact verdwijnt – en ook niet meer terugkomt. Vanaf dat moment ontvangt hij regelmatig telefoontjes, waarbij niet gesproken wordt, maar hoort hij nu iemand ademen aan de ander kant van de lijn? Hij besluit muziek op te zetten voor de stille beller, en op een gegeven moment antwoordt de beller met zíjn muziek. Dan blijkt dat de hoofdpersoon zelf Magnus heet…

Het circus is een tragisch verhaal over een buitenbeentje dat eindelijk een vriendje lijkt te vinden. Ze luisteren samen muziek, lopen doelloos door het bos en groeien op. Naarmate de jaren verstrijken, komt de beste vriend niet meer zo vaak langs en bellen ze alleen af en toe.
Magnus belt de hoofdpersoon op en ze spreken af om samen naar het circus te gaan. Als Magnus mee wordt genomen voor een truc, wordt hij niet meer teruggevonden.

Dit boek zit goed in elkaar. Geen groot boek, maar wel een groot verhaal. Over verbeelding, vriendschappen, verdriet en eenzaamheid. Karlsson kan je meetrekken in zijn wereld en als je het boek dichtslaat, blijf je verbluft achter.  Misschien loopt er een klein, eenzaam traantje over je wang wanneer je de laatste bladzijde met een zucht uitleest.

Kortom, wat een fijne roman! Het gaf hoop, warmte, liefde en eenzaamheid. Soms voelen we ons allemaal wel zo.

Dit boek krijgt 4,5 ster. Van deze auteur wil ik wel meer lezen! Lees hier meer over dit boek

Wil jij dat boe ook lezen? Laat het weten in de comments.