Alice Feeney is, waar het op boeken aankomt, een nieuwe internationale schrijfster. Feeney is 16 jaar werkzaam geweest bij de BBC, waar zij heeft gewerkt als reporter, news editor, kunst- en entertainment producente en ‘One O’ clock’-nieuws producente. Ze heeft op verschillende plekken in de wereld gewoond, maar heeft zich nu samen met haar hond gesetteld Surrey, Engeland. Soms lieg ik is haar thrillerdebuut.

Over Soms lieg ik

“Mijn naam is Amber Reynolds. Er zijn drie dingen die je over me moet weten:

1. Ik lig in coma.
  2. Mijn man houdt niet meer van me.
  3. Soms lieg ik.”

Zo begint het verhaal van hoofdpersoon Amber Reynolds. Amber Reynolds is werkzaam bij een radiozender. Zij presenteert daar samen met een andere collega een praatshow. Amber is getrouwd met een schrijver en samen met hem vormt zij een gezin. Wanneer Amber in coma komt te liggen door een ernstig ongeval, begint voor haar een waar drama. Haar geest wordt wakker in een lichaam dat nog in coma ligt, het zogenaamde locked-insyndroom. Opgesloten in haar lichaam probeert zij te achterhalen wat er is gebeurd waardoor zij in coma is geraakt. Haar man gedraagt zich verdacht en haar zus is misschien nog wel schijnheiliger dan normaal. En alsof de situatie nog niet bizar genoeg is, is er nog een vreemde man die op haar kamer verschijnt en haar voicemailberichten verwijdert, waar onder andere een bericht van hem bij zat. Zijn deze mensen de schuldigen van haar ongeluk?

Vier sterren

‘Soms lieg ik’ van Alice Feeney is een bijzondere variant in dit genre. Feeney weet het verhaal tot in detail te beschrijven. Daarbij wordt de oplettendheid van de lezer op de proef genomen door het verhaal in kleine stukken te delen die vertellen over verschillende levensfases van Amber. Zodoende leert de lezer Amber steeds meer kennen en haar gedachtegang te snappen. Met elk fragment van een levensfase denkt de lezer te weten wie Amber is als persoon. Gedurende het boek verwacht je hints te krijgen met betrekking tot de ontknoping van het verhaal, die dan toch weer een wending krijgen. Feeney weet als geen ander het moment suprême uit te stellen, net zolang tot alle puzzelstukjes langzaam op hun plek vallen.

Geschreven door Iris Korsten