Colleen Hoover. Ze is één van dé feelgood-schrijfsters van nu. Ze noemt zichzelf de ‘Professional Make Believer’ en gezien haar prestaties, mag je haar ook zeker zo noemen. Zij is #1 van de New York Times bestverkochte schrijfsters in de genres New Adult en Young Adult in hedendaagse romantiek. Haar eerste boek werd begin het jaar 2012 uitgegeven en sindsdien scoort ze alleen maar hits.

Hoover weet hoe ze de rode draad door moet trekken

“Blijven zwemmen, gewoon blijven zwemmen”. Dat is de rode draad van het boek Nooit meer. In een tijd waarin #metoo veelvuldig ter sprake komt en waar vrouwenrechten weer sterk onder de aandacht worden gebracht, heeft Hoover een prachtboek uitgebracht. Lily is een jonge vrouw die opgroeit in een moeilijk gezin. Tijdens haar moeilijke jeugd leert ze Atlas kennen. Een gebeurtenis zorgt ervoor dat Lily en Atlas elkaar moeten loslaten, met de hoop elkaar weer terug te vinden wanneer de tijd daar is. Jaren gaan voorbij en Lily groeit uit tot een sterke, gedreven, maar vooral liefdevolle vrouw die haar passie heeft gevonden in bloemen. Dan leert ze Ryle kennen. Hij is een arrogante, maar gedreven neurochirurg in opleiding. Liefde past niet in zijn toekomstvisie, maar Lily zorgt ervoor dat hij dit langzaam vergeet. Ryle lijkt de liefde van haar leven te zijn. Op het moment dat haar leven perfect lijkt te zijn, stort het in. Ze moet blijven zwemmen, en dat lukt haar.

5 sterren voor Nooit meer

Het boek laat zien hoe makkelijk het is om een vooroordeel te hebben. Een mening te hebben over een situatie die je zelf nog niet hebt meegemaakt. Als er rationeel over een situatie wordt gedacht, zijn beslissingen makkelijk gemaakt. Totdat het moment daar is en je één van de moeilijkste beslissingen in je leven moet maken. Een beslissing die niet alleen op jou van invloed is, maar ook op anderen. Maak je de beslissing voor de langere termijn waarvoor je eerst door een hel moet gaan, maar waarvan je weet dat dit de juiste beslissing is? Of maak je de beslissing om jezelf te weerhouden van die hel, maar waarvan je weet dat het niet juist is? Hoover weet vanuit de ogen van Lily te beschrijven hoe moeilijk het maken van zo’n beslissing kan zijn, wat erbij komt kijken en welk leed een beslissing kan opwekken. Maar naast het leed, laat zij ook zien hoe goed een mens in staat is te groeien en te ontdekken wat een beslissing kan betekenen voor het leven van iemand. “Nooit meer” is een feelgood roman die indruk op je maakt en ervoor zorgt dat je het niet snel vergeet.

Geschreven door Iris Korsten.